Monday, 20 June 2011

Asam Jawa Betullah...

Assalamualaikum..


Alhamdulillah jumpa lagi kita di pagi isnin yang perlu pergi kerja ni..huhu..kalau lah dapat sambung tido lagi..seronok betul an jadi macam mak-mak kita dulu.duduk rumah jadi suri rumah sepenuh masa.tapi itu untuk 20 tahun yang lepas.sekarang semua isteri-isteri kebanyakkannya bekerja.erm kalau bekerja senang nak beli apa yang kita nak..boleh beli ngan duit sendiri.tak perlu nak harap duit suami jer an..okey aku dah jauh ni.tak abis-abis nak bagi ceramah jer an...  


Sebenarnye aku nak kongsi pasal asam jawa..pada yang tak kenal asam jawa boleh tengok gambar tu.. :D asam jawa biasanye digunakan dalam masakkan..untuk yang tak tahu sebenarnya asam jawa ni boleh turunkan panas kalau kita demam.korang pun tau demam sekarang ni bahaya sangat.macam-macam boleh sebabkan demam..okey jom baca cara-caranye...

  • korang ambil asam jawa sebesar cekodok pisang lebih kurang..
  • pastu ramas-ramas dalam air..air jangan banyak sangat..guna besen kecil jer..
  • kemudian bila asam jawa tu dah sebati dengan air tadi atau pun isinya dah tanggal dari biji, korang boleh lah basahkan kepala orang yang demam tadi tu..jangan terus siram atas kepala...*kang lagi bertambah demam..hehe..sapu dengan tangan jer..biar sampai kena kulit kepala..sampai basah rambut pun takpe..
  • insyaAllah panasnya akan turun...
  • selamat mencuba !!!

ni le asam jawa yekk -gambar ihsan google

ni lak pokok asam -gambar ihsan google





note : asam jawa ni boleh jugak untuk merawat batuk..bancuh air suam dengan asam jawa.tapi jangan campur gula :D 

12 comments:

Putri Malu @ ima salsuzaima said...

Betul betul..memag petua orang dulu2 ni.. insyallah demam akan berkurang.

SweetLikeWhat said...

Putri Malu : tulah..banyak kegunaannye.. :D

Izzlorna said...

baru tau asam jawa leh kebah kan demam..slalu dok ingat asam jawa ubat batuk jer :)
thanks 4 d tip!

Cik Mimie said...

air asam jawa mmg sedap..hehe =)

SweetLikeWhat said...

Izzlorna : oh yeke..okey welcome dear.. :D

SweetLikeWhat said...

Cik Mimie : Mesti jarang dapat batuk nie coz suke minum :D

tia @ Ini Kisah Tia said...

orang dewasa pun boleh ? selalu adik yang paling kecik tu ..

Syazwani Amira said...

owh thanks for the good info ni ;)

SweetLikeWhat said...

tia : boleh dear :D

SweetLikeWhat said...

syazwani amira : welcome dear :D

Dawia.Honeyputri ❤ said...

suka asam jawa :)
sedap diminum dan makan saja.

^^

SweetLikeWhat said...

dawia.honeyputri : owh yeke..bagus2..hehe :D