Wednesday, 8 June 2011

Bila Dia Sudah Keluar...

Assalammualaikum..


Sungguh bersemangat aku pagi ini untuk mengupdate entri..bukan disebabkan dapat BE pertama dari nuffnang *konon..padahal memang..hehe..tapi aku sebenarnye lebih teruja bila bunga yang aku tanam kembali berbunga..2,3 bulan lalu aku tetibe rase ingin berjinak2 dengan dunia tanaman nie..untuk pengetahuan korang aku memang tidak pernah menanam ape-ape pokok pun sebelum kawen mahupun selepas kawen...ade ler dulu masa darjah 6 tanam tauge..wat eksperimen an..korang pun ade wat an aku tau..yang guna kapas basah dan letak kacang hijau..sungguh teruja masa tu sebab tauge tumbuh dengan cemerlang..siap bawak balik kecoh satu umah..haha..tapi taktau ler kenapa sejak2 akhir ini suke pulak aku nak tanam2 bunga nie..aku rase korang pun patut cube sebab banyak gak manfaat nye bila kite berbudi pada tanah nie..hehe..pandai plak aku..

kembali pada pokok bunga yang aku tanam tu, cube teka bunga ape..kalu nak tau sila tengok gambar di bawah dengan mata yang dibuka luas2..masa aku beli bunga ni an, ade la sekuntum dia bebunga...selepas gugurnye bunga tersebut, tidak nampak2 lagi bunga yang seterusnya...aku semakin hari semakin risau kenape dah tak berbunga..aku rase tiap2 ari aku siram...kadang2 hubby aku pun tolong siram sekali..hubby aku cakap mungkin dia tak sonok dapat tuan baru tu sebab lah dah taknak berbunga...haih dengan pantas aku mencubit beliau dengan geram sebab aku rase aku boleh menjadi tuan yang baek...haha..*konon...aku dah letak baja bunga...macam2 baja dah aku letak..tak jugak dia nak berbunga...



pada satu petang yang indah tanpa tidak sengaja aku teringat movie alice in wonderland yang telah aku tengok dulu...ade satu dialog dalam filem tu, si tuan puteri tegur dayang2 dia kenapa pokok kat istana dia tu nampak sedih..dan dia bertanya lagi ade ke bercakap dengan mereka (pokok)...dan dia pesan ag pada dayang2 dia supaya bercakap dengan pokok dengan lebih banyak ag...hehehe...aku pun mula lah bercakap dengan pokok bunga aku tu setiap hari lepas balik dari kerja...antara dialognye adalah "wahai cik bunga yang cantik, kenapa taknak berbunga..?kalau kamu berbunga pasti kamu bertambah cantik...lagi satu, kalau kamu berbunga pasti aku gembira melihat kamu setiap hari"...hahahahahaha...itu lah gelak jahat hubby aku kerana melihat aku bercakap dengan bunga..cis...takpa2..aku yakin dengan cara nie mesti pokok aku nie pasti berbunga...dan keyakinan itu akhirnya menjadi kenyataan dan kejayaan bila pokok aku dah berbunga..kuikuikui..aku sangat2 lah gembira sebab puas rasanye bila ape yang kita buat tu berhasil...aku rasa an bunga ni nak ada kawan menyembang jugak kot..mungkin mereka ni borink dan inginkan pujian..macam kita gak..kite kan suke bile orang puji kite cantek,hensem...haha..pape jela an..


Jadi dengan semangat kesukanan dan kejayaan bunga itu aku dapat idea nak buat taman kat tepi umah aku tu..haha..*excited nak mamp...erm nantilah bincang ngn hubby...coz projek rumput carpet hubby tu pun tak berjaya ag..rumput tu tak abis ag merebak di serata tempat..hehe...


cantek tak bunga ni.. ;)

tenang jer an tengok bunga...

sila tengok dengan gembira..hahaha...

erm senang hati aku.. ;p









note : dan aku dapat tahu rupa2nya bunga ros nie ade musim nak berbunga...haha..itu hasil pertanyaan aku kat tukang kebun sekolah... ;)

6 comments:

Syakiela said...

waaaaaa,rajennye tanakpokok bunaaa,nanti nak ry jugak la bela pokok bunga

sweet like what said...

try la kiela...best tau tgk bunga kat umah sendiri...umah pun berseri..hehe..

♥ nana i am ♥ said...

seronoknye tengok bunga rose cantik kembang kembang..nana ingat kat cameron je boleh hidup kembang kembang :)

sweet like what said...

nie bunga ros kampung nana..kire dye boleh kena panas.. :D

♥ nana i am ♥ said...

oic..ada ekk bunga rose kampung ;) senang ye kak nak jaga bunga rose ni?nak request akak tolong tanam rose pink pulak lepasni buley? ;D hehe nana tengok rose akk je laa ehh ..

sweet like what said...

aah ade..hehe..tak ssh sgt..rajin siram dan letak baja sambil tu cakap2 sket ngn dye..hahaha..okey nanti akak cari pink bagi nana tgk ekk.. :D