Thursday, 9 June 2011

Printer Oh Printer

Assalammualaikum...


Wah pagi-pagi lagi printer kat sekolah aku nie dah mintak perhatian...macam biasa lah..ada mase dia okey jer membuatkan hatiku senang dan girang gumbira..dan hari ini dia membuat hatiku gundah gulana kerana dia mintak kasih sayang aku..haha..ini semua printer ler punya pasal aku boleh buat ayat madah berhelah macam lagu zaina zain tu..korang pun mesti ada menggunakan sejenis alat yang bernama printer nie an...mesti dah sangat sebati ngan jiwa dan raga korang..dari zaman sekolah, zaman buat assignment dan zaman kerja...sebenarnye an benda2 ict nie kite kena guna dengan penuh kasih sayang..kena jaga mereka dengan lemah lembut dan bertolak ansur..*dah kena belajar pendidikan moral lak nie...kalau tak dia meragam dan meradang dengan garang sekali..*tapi ada masa pc yang takmau on2 tu aku tepuk sekali boleh plak dia on..haha..cara tu kadang2 jer boleh guna tau kawan2..tak boleh selalu2 k..


okey sambung pasal printer aku tadi, jadi dengan sepenuh hati aku pun cuba ler merawat printer tersebut...masalahnye dakwat merah nye macam takde..padahal banyak lagi...ini dsebabkan oleh dakwat tu tak boleh di pam masuk...


okey sape yang ade pakai printer jenis nie an mesti akan ade masalah camni...printer camni sebenarnya kena print selalu coz nanti dia macam tersekat atau kering..printer camni sangat sesuai pada korang yang banyak kena wat assignment..kalau yang jarang guna lebih baek jangan..printer camni ink memang murah..tapi setiap hari mesti kena ade print..okey boleh..?




okey printer yang jenis tabung ink kat luar nie lah aku maksudkan...

okey nampak an kat tiub warna merah tu takde ink kan..macam tersumbat...

Dah boleh nampak dah setelah melihat gambar diatas...? okey untuk merawatnye korang perlu ade alat nie...tengok bawah dengan cepat... :D

banyak kegunaan ye bende nie...

ha kenal tak ape nie..sape2 yang ade baby mesti korang ade simpan nie kat umah an...guna nye nak bagi makan ubat an...hehe..okey kalau ade yang dah tak pakai tu boleh lah guna benda nie untuk merawat printer korang plak...sape yang takde boleh cari kat farmasi ade banyak...
okey caranye ialah...


penutup tabung tersebut digalakkan bukak supaya ada pengaliran udara segar...

Pam ink yang takmau keluar tu tadi dekat lubang tabung ink tu...tolak tarik sampai ink tu bergerak...macam lawan main tarik tali tu..hehe..pastu try print..kalau okey anda telah sampai ke puncak kejayaan dengan mengibar bendera Malaysia dengan bangga...kalau tak boleh jugak tengok bawah lagi...

ink cartridge
Untuk pengetahuan korang dalam printer korang ada ink cartrigde macam kat atas tu...okey bawak keluar dan korang cabut tiub warna yang tak boleh tu...hati2 kerana tangan korang akan di penuhi ink dan itu menyebabkan tangan anda tidak lagi menawan...letak kertas bawah cartridge tu supaya tidak mengotorkan keadaan tempat yang sedia bersih itu...okey pastu buat seperti aku buat di bawah...



kalau ade jarum untuk masukkan ink macam tu lagi bagus..


Okey pastu buat macam yang first tadi jugak..tolak tarik sehingga ink tu bergerak dengan lancar di dalam tiubnya...then try print...kalau berjaya tahniah di ucapkan dan tepuk tangan untuk diri sendiri sambil berkata yessssssssssss..haha..okey tengok bawah gambar yang telah berjaya di print selepas guna kaedah ni...




sebelum (tanda2 takde warna merah)



selepas ( bunga kembali berseri )


p/s : selamat menggunakan peralatan ict dengan hati yang gembira... :D      













6 comments:

Syakiela said...

memang betol,benda2x mcm nie kene jge elok2x,kalo x,meragam nak kene ketuk la jawabnyeee...tue br printer,belom lagi mesin scanner,t'sekat sna la,t'sekat sinilah...

sweet like what said...

hehehe..betui tu kiela..letih menjaganye...yang nie okey..yang tu pulak tak okey...pening2..hehe..

fybest said...

pernah pakai printer yg dakwat cani,tapi dah tak pakai sebab leceh...=)

SweetLikeWhat said...

fybest : mmg leceh sket printer jenis nie..banyak ragam..hehe :D

tieka said...

ty tunjuk ajar bersihkan pam ink tuh...menyesal aku bwe gi kedai habis $$

Polka Gemini said...

Boleh tanya tak? Kalau ink biru je kuar tapi kaler merah n kuning x kuar mcmne ek?? Tapi tiub kt dua2 ink xtersumbat mcm tiub ink awk...ink tu still still elok je kat tiub tu...tp bla print x kuar wane lain...jah wane biru je ok...cmne yer?? Boleh tolong x??