Wednesday, 8 June 2011

Tips Cili Tidak Cepat Kulat...

Assalammualaikum...


Okey aku nak bagi tips pasal cili...aku nak share lah ngan korang ape yang aku tahu...sorii kalau korang semua dah tau..hehe..untuk yang taktau sila cuba...okey selalu kita nak menumis kita pakai cili an..korang mesti biasa pakai cili kering, blender dan siap !!! memang sangat mudah tapi ia akan cepat berkulat kalau lame tak guna..okey tips aku sesuai untuk isteri yang bekerja macam aku ni yang jarang masak..hehe..*selalu gak masak bila time rajin tu...sekarang hubby pun asyik nak diet jer so ag lah lame tak masak..hehe..okey jangan tIrU macam aku..korang perlu tiru macam kawan aku nie..tengok sini..dia sangat rajin masak setiap hari..jangan marah intan.. ;)


okey dah melalut dah..kembali kepada rancangan memasak kita pada hari ini..adoi bile nak mula nie...okey first sekali 




  1. ambil cili kering tu korang gunting dia dan buang biji..taknak buang pun takpa.ini hanyalah untuk mengelak daripada terkena appendiks...
  2. okey lepas tu korang basuh dan rebus kejap..rebus nie untuk tujuan cili senang hancur masa blend nanti.
  3. dah rebus tu keringkan...okey dah kering bolehla blend...masa korang blend tu campur air sket dan sesudu minyak masak..tu salah satu cara jugak nak bagi biji cili tu hancur dengan halus sekali kalau korang malas buang biji tadi.
  4. part nie yang paling penting..part nie lah penentu korangnye cili supaya tak kulat dengan cepat. lepas blend tu korang masuk cili nie dalam besen..biarla lebar sket besennye..bertujuan untuk hilangkan panas cili nie tadi lepas blend. untuk pengetahuan korang, panas pada cili tu lah yang akan menyebabkan dia cepat kulat..okey biarkan cili tu dalam besen semalaman..tak usah lama sangat..aku bagi contoh kalau korang buat pagi, petang tu boleh la masuk dalam peti sejuk..
nie ler cili kering - gambar ihsan google

okey siap..tu jela tips nye..selamat mencuba dengan senang hati !! ;D

8 comments:

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx for sharing..

Sesuailah utk kita ni yg selalu masak guna cili kering.. :)

sweet like what said...

wc... ;)harap dapat membantu.. :D

Ayie said...

makan kat kedai.. kompom takde masalah cili berkulat.. hahaha^^

sweet like what said...

haha..memang ler org laki..kite org pompuan kena masak..hehe.. :D

Aida Omar said...

info yg sgt berbaloi-baloi..hehe

sweet like what said...

aida omar : mekasih... :D

(One) SiTi* said...

best !!
lau cili yang dah kulat sebelum blend lg, cmne?

SweetLikeWhat said...

(One) Siti* : jangan letak cili tu dalam bekas kedap udara..letak dalam bekas yang udara boleh masuk...contoh bekas bawang yang berlubang-lubang tu... :D