Friday, 29 July 2011

Arrrrggghhhh.. Putus Cinta

Assalammualaikum...


Putus cinta...arrrrggghhhhhh..tentu sakit yang amat sangat..lebih parah lagi, bila sudah bercinta dengan si dia bertahun-tahun..dalam sekelip mata si dia meninggalkan kita..mungkin ada antara korang pernah di kecewakan kerana cinta *termasuk aku jugak..haha..zaman hingusan...tapi ade tak antara kita masih tak boleh terima kekecewaan itu..?


Memang amat sakit bila di lukakan, tapi apa yang termampu kita lakukan..menangis dan meratap setiap hari..?tak lalu makan sampai badan kurus kering..?tido pun tak lena..?terjaga tengah-tengah malam dan menangis..?tak pergi kerja berhari-hari?


Hentikan semua itu...cukup-cukup lah merosakkan diri sendiri kerana cinta..buat ape lagi nak di kenangkan orang yang dah sakitkan hati kita..?kita sepatutnya bangkit dari kekecewaan itu..kerana ingat satu jer, si dia yang menyakitkan hati korang itu pasti akan rase jugak ape yang korang rase..cuma lambat atau cepat jer..


Ingatlah, si dia boleh dapat perempuan/lelaki lain, tapi mak ayah kita ada hanya ada seorang anak lelaki/perempuan macam korang yang tiada gantinya..


aku ada tips untuk korang nak hilangkan rasa sakit putus cinta tu..


  • anggap tiada jodoh antara kamu dan dia..kalau betul jodoh kamu bersama dia, pasti suatu hari nanti Allah akan temukan kembali kamu dan dia..
  • doa banyak-banyak supaya di beri ketenangan jiwa..dekatkan diri dengan pencipta kerana Dialah tempat kita meminta pertolongan..
  • penuhkan aktiviti seharian..jangan sesekali dengar lagu-lagu yang berkaitan putus cinta..lagu-lagu seperti itu hanya melemahkan jiwa korang jer..sebaiknye dengar lagu-lagu yang memberi semangat pada kita balik..
  • jangan duduk sorang-sorang diri dalam bilik, joinlah adik-adik korang tengok kartun..supaya terhibur sikit hati tu..
  • buang semua kenangan korang dan dia..jangan simpan lagi gambar, hadiah, atau pembungkus gula-gula sekalipun kerana itu hanya akan menambahkan sayu di hati..
  • carilah kawan untuk meluahkan perasaan..kalau takde kawan blog pun boleh..hehe..
  • set dalam minda si dia bukanlah yang terbaik untuk kita..mungkin kalau kita kawin dengan dia mesti ada macam-macam masalah atau mungkin tak kan hidup bahagia..
  • bila si dia menjelma di fikiran cuma cakap dengan kuat "eh pergilah kau dari sini..menyibuk aje " supaya kita jadi lebih kuat..
  • dan kunci utama ialah sabar..sabar kan hati supaya kita tak buat perkara-perkara yang hanya merosakkan diri kita..

Jika Allah makbulkan doa kita, Allah sayangkan kita
Jika Allah lambat makbulkan doa kita Allah sedang menguji kita
Jika Allah tidak memakbulkan doa kita,Allah sedang mengatur yang TERBAIK untuk kita...


happy selalu macam ni - gambar ihsan google




Sekian motivasi hari ini..hehe..



11 comments:

adan said...

Mak bapa diutamakan dari kekasih..

tia @ Ini Kisah Tia said...

Tia pernah jugak kecundang kak .. tapi disebabkan sabar , sabar dan sabar ... akhirnya , Allah hadiahkan seseorang yang lagi tau menghargai Tia .. insyaAllah , ke jinjang pelamin anak ibu yang sorang ni . mwahahaa :)

alif haris said...

tips yg berguna :)
thanks
alhadulillah luka yg dulu dah sembuh .. :)

SweetLikeWhat said...

adan : mak ayah lagi penting kan.. :)

tia : alhamdulillah tia..setiap berlaku ade hikmah kan..

alif haris : bagus2..kalau kita lemah bermakna kita yang kalah..

M Fizan said...

again..my pick entry..the best!!

sangat2 setuju..tips2 yg berguna..thanks.. insyaAllah dengan kesabaran, pasti ada hikmahnya..Allah knows what's best for us :D

EYFAalias said...

memula rasa down gila. lama2 okay la. nice tips.

Faraa Eiman's said...

masih cuba untuk kuatkan diri (:
btw , nice

alif haris said...

hurmm betul tu ^^
jadi looser r cmtu huhu

SweetLikeWhat said...

MFizan : tq sudi menghargainye.. :)

EYFAalias : oh alhamdulillah :D

Faraa Eiman's : mesti boleh.. :)

Alif Haris : :)

Zawifatul Aziah said...

sy penah alami benda macam tu..just redha dan pkr ada laki yg lbih baik menanti kita lpas tu..hepi2 selalu..salam ziarah dr azie :)

SweetLikeWhat said...

Zawifatul Aziah : yes betul..banyak lagi yang menanti..hehe :)