Thursday, 14 July 2011

Habis Madu, Sepah Dibuang Bersepah

Assalammualaikum


Hye kepada semua rakan blogger...macam yang korang semua tau ye madu ade macam-macam jenis...ade madu lebah, ade madu 2, ade madu 3 dan ade madu 4..habis madu sepah di buang ni boleh di bahagi kepada banyak perkara ye rakan-rakan.. :p


PERKARA 1
Untuk orang lelaki mesti mereka suka pada madu 2, 3, dan 4...hahaha..perkara biasa..lumrah dan ianya nya pun sah disisi agama..tapi ade ke perempuan yang sanggup hidup bermadu...?kalau korang tanye sape pun mesti tak sanggup (termasuk aku) haha..sakit hati kan bila perlu kongsi-kongsi...


Aku selalu baca ruangan keluarga kat surat khabar utusan mingguan...macam-macam masalah keluarga yang aku baca..antaranya suami berpaling arah..kawin lagi satu...bila nak kahwin lagi satu macam-macam alasan..masa mula-mula kawin semua start dari zero..ye zero..susah senang bersama isteri pertama..mula-mula kawin naik moto, dapat kumpul duit sikit beli lak kereta, lepas tu bila dah senang konon bisnes berjaya mula lah mata meliar cari lain..ni lah dikatakan habis madu, sepah dibuang bersepah..


alasan biasa : 


isteri tak pandai bergaya*padahal isteri mintak beli baju baru taknak belikan,
isteri kuat berleter*padahal dia taktau saidina umar yang terkenal dengan sifat garang(sampai kan syaitan/iblis sampai ikut lorong lain sebab takut sangat nak bertembung dengan saidina umar)tapi bila isteri berleter beliau diam saja..alasannye..beliau sayangkan isteri beliau dan pengorbanan isteri tidak ternilai,
isteri selekeh*bila isteri mintak nak pergi buat facial,pergi spa suami kata tak payah cuci muka kat rumah jer, membazir...
isteri itu, isteri ini..ye mudah mencari alasan..buat alasan demi mencapai sesuatu demi kepuasan diri..


Kawin banyak takpe kalau boleh jamin adil pada semua isteri..kalau gaji setakat 3 ribu tak payah la kot...itu dah menganiaya isteri..yela bila dah kawin lagi satu, isteri pertama sampai terpaksa cari nafkah sendiri untuk tambah pendapatan..yela dah gaji kecik mestilah dah kena bahagi...confirm isteri kedua di layan penuh kasih sayang yela benda baru an...pada pendapat aku, yang bergaji kecik ni tak perlu kot nak gatal-gatal kawin banyak..yang gaji banyak pun usahlah sebab pikirkan lah perasaan isteri tu..pikirlah betapa hati perempuan ni sangat la sensitif dan amat2 mudah terluka..lain la isteri tu sakit atau dah tak mampu nak layan suami..


PERKARA 2
Seorang kawan yang berbuat baik pada kita tak semua sama niat dengan hati..kita diangkat sebagai kawan sebab kita ada duit, sebab nak mintak tolong kita tumpang kan dia tiap-tiap hari pergi kerja tanpa bayar sesen pun, hanya nak mempergunakan kita, ajak buat bisnes mlm, lepas dah buat loan dengan bank dan bagi duit lepas tu hilang..janji nak tolong tapi dia jalan melolong..ade jugak kita ajarkan dia sesuatu perkara tapi bila sudah pandai, tidak lansung menghargai kita malah menabur fitnah pulak..korang pasti biasa jumpa kawan macam nie..masa kita senang punya lah baik...kita punya lah tak berkira dengan dia walau bentuk apa sekalipun..tapi bila kita susah..?sekelip mata nombot telefon tiada dalam perkhidmatan..
betul lah dalam 1000 orang kawan yang kita ada, sebenarnya kita cuma ada seorang sahabat je....                     
jadi ini juga dikatakan habis madu sepah dibuang bersepah


PERKARA 3
Erm sedap betul minum air ais beli dekat gerai tepi jalan tadi..bila dah habis minum buang pulak plastik dari tingkap kereta je..ade kadang-kadang tu botol mineral dibuang dari tingkap..kita yang ikut belakang kereta dia terkejut bukan kepalang ingat ape lah objek yang tetibe melantun tu..agaknya dalam fikiran orang yang buang tu, "takpe aku buang satu jer..nanti kena gelek dengan lori hancur lah botol tu.."haha..kalau seratus orang pikir camni teruklah alam sekitar kita..bukankah buang sampah ikut tingkap kereta ni berbahaya kepada pengguna jalan raya..terutama yang menunggang motor..kalau di sebabkan botol tu yang menyebabkan penunggang motor tu jatuh tergolek macam mana..?
jadi buanglah sikap habis madu sepah di buang bersepah nie..buanglah sampah di dalam tong sampah.. :D


Sekian untuk kempen hari ni...aku cadang 3 jer..yang lain-lain korang tambah ler mana yang patut..kalau ade pendapat korang mengenai habis madu sepah dibuang bersepah boleh lah kita share-share kat sini ye...



p/s : cerita ini takde kena mengena dengan kumpulan sepah ye..ape pun tak boleh..haha..



11 comments:

Golden Rose said...

pendapat yg sgt2 bernas specially yg 1st & 3rd tu....kalau tak mampu jgnla berangan nak beristri lebih....ingatla pada pengguna jalanraya specially penunggang moto skali...

Atiqah Wadiah said...

sgt2 suka yg 1st tuh :)

アヌム ちゃん said...

mintak dijauhkan la dari yg 1st tu..tak ramai pomp yg sggup kot..tp kagum dgn segelintir yg sanggup tu..isk2

eeeda said...

Tak sanggup tu, sebab takut suami dia tak mampu.. bukan saja tak mampu bab kewangan malah keadilan..

Tapi kalau kewangan ok.. Al-quran jadi panduan, insya allah bahagia dunia akhirat... walau pun bermadu.

alif haris said...

hmm 1 cukup la pd sy .. huhu

SweetLikeWhat said...

golden rose : yes betul tu.. :D

Atiqah Wadiah : TQ dear :D

frometoyou : ye mintak dijauhkanlah kan..huhu.. :)

SweetLikeWhat said...

eeeda : ye ingat senang ke nak berlaku adil...gaji 100 ribu pun belum tentu adil lagi..hehe :D

Alif haris : bagus..satu sudah..hehe :D

adan said...

klu tak mampu tak perlu bermadu ni..
tanggungjawab besar woo.. kena adil tu yg ptng..

SweetLikeWhat said...

adan : yes tepat sekali :D

tia @ Ini Kisah Tia said...

betul tu kak . yang kawan tu , Tia tak berapalah sangat . 1st and last tu , memang selaluuuuuuuuuuuuuu ..

SweetLikeWhat said...

tia : ye betul tu tia..selalu dan banyak..hehe :D