Friday, 15 July 2011

Putih Tak Semestinya Cantik, Gelap Tak Semestinya Buruk

Assalammualaikum


Siapa cantik kat sini...?angkat tangan macam saya...hehe..takpe semua boleh angkat tangan sebab semua manusia yang dijadikan tuhan semua cantik-cantik belaka..cantik tu subjektif...pandangan setiap orang mengenai kecantikan juga berbeza..


Kita tengok seseorang tu tak cantik..tapi pada orang lain pulak cakap dia cantik...  


contoh : 
aku pernah tengok sepasang kekasih ni jalan beriringan..si perempuan tu aku tengok sangat-sangatlah cantik..macam model...dan aku tengok lelaki di sebelahnye berkulit gelap dan biasa jer..*jahatnya aku bayangkan si lelaki tadi mesti mukanya ade iras-iras brad pitt..okey di situ dah tunjukkan cantik itu sangat subjektif...


Yang berkulit cerah, putih, orang cakap cantik..betul ke..?pada pendapat aku tak semestinya..orang yang berkulit gelap cantik jugak..kadang-kadang yang berkulit gelap tu hidung dia mancung bak seludang, mata bulat, bibir munggil..cuba korang bayangkan dia kalau dia berkulit cerah, mesti cantik sangat kan...walaupun gelap tapi tetap ade manis betul tak...


orang cakap hitam itu menawan...hitam itu keunggulan..hitam itu mutu..*eh ni iklan ape ni..dan betapa orang seni memuji gadis yang hitam manis...siap ada lagu lagi..*sila nyanyi lagu di bawah dengan picing yang betul ye..


"Hitam manis hitam manis,
Yang hitam manis,
Pandang tak jemu pandang tak jemu,
Yang hitam manis pandang tak jemu"




pada sesiapa yang rasa diri dia gelap tak lawa, buang perasaan itu ke laut...kerana setiap manusia itu mempunyai kekurangan dan kelebihan..
*eh aku buat motivasi ke nie..


pernah cikgu sekolah aku cakap..
cikgu : saya suka kulit gelap" *padahal dia kulit cerah..
kami : "kenapa cikgu suka kulit gelap?"
cikgu : kulit gelap lambat mati..
kami : aikk..?nape cikgu..?
cikgu : kulit cerah mudah dapat kanser kulit kalau terdedah pada sinaran matahari yang berbahaya..


aku pun taktau betul ke tak cikgu aku cakap tu..mungkin dia saja bergurau kot..haha..fakta ke auta mintak korang sahkannya..hehe


aku ade seorang kawan yang berkulit sangat cerah masa aku di asrama zaman hingusan dulu, walaupun berkulit cerah tapi muka kawan aku ni sangat bermasalah..sangat kasihan aku tengok dia..kulit muka dia merah-merah banyak sangat jerawat..sampai tiap-tiap bulan ade appointment dengan pakar..


dan kawan aku yang berkulit hitam manis, sangat licin mukanya dan takde lansung jerawat dan parut..jadi begitulah ye..cantik sebenarnya pada aku cukup sifat anggotanya...luar bersih dalam pun bersih insyaAllah pasti cantik.. :D


sekian untuk motivasi untuk hari ini..kenali diri, kenali jiwa, pasti berjaya...haha ada macam dato fazilah kamsah tak..?ape pun boleh lah.. :D




-gambar ihsan google


note : ade jugak yang berkulit putih kuning telur, sawo matang, kuning langsat pun ade..boleh pilih-pilih mana yang berkenan..hehehe..



19 comments:

senyumSOYA said...

rasanya kalau kulit gelap lagi senang nk dapat kanser.. ezpecially bila kena sinaran matahari..sebab kulit gelap cepat menyerap cahay.. wallhualam.. annati saya cuba check..(^^!

papepun yang paling cantik adalah peribadi!! baik peribadi cantiklah tuannya~

SweetLikeWhat said...

senyumSOYA : oh yeke..taktau pulak.. :)

BeloG MTT said...

Betull..Ibarat yang putih tak semesti BERSIH,yang gelap tak semstinya KOTOR.. :)

Mrs.Yie said...

yup..sangat setuju ngan entri ni..yg putih x semestinya cantik sebab ada juga manusia yg berkulit putih ni nampak pucat macam mayat hidup.. :)

adan said...

rasanya sy pernah dengar gak spt yg cikgu kamu perkatakan.. yess cantik itu subjektif.. bunga juga cantik..

alif haris said...

hehe taste orag lain2 maa :)

jd jgn cpt hilang keyakinan diri itu ^^

Golden Rose said...

dulu kakak sha slalu sedih bila bandingkan kulit dia dgn adik bradik yg len cos dia gelap skit berbanding kami & slalunya abang sha akan pujuk dia dgn mengatakan 'hitam itu di atas kepala, putih itu dibawah tapak kaki'...masa tu sha tak faham sgt but now baru sha faham maksud abg sha

M Fizan said...

huhu..sangat setuju cantik itu subjektif.. saya pernah buat entri pasal nie.. 'cantik tu bukan terletak pada wajah seseorang, tapi pada mata yang memandang' :)

farah adila said...

jangan fikir putih itu cantik...
hitam tu hodoh...
setiap kejadian ada hikmahnya....
mana2 pun sama...
sama2 cantik...(>.<)

~iz~ said...

hitam2 ditompok manggis walaupn hitam dipandang manis...

apapn baik lihat sifatnya baru tahu secantik manakan orgnya..kadang muka cantik perangai x semegah...

tul x..?:)

anismelon said...

putih tak semestinye cantik..cantik luar je..dalam??sape tau kan..gelap lak..okek wat..salu org gelap kulit dorg xde jerawat tau..haaaa

SweetLikeWhat said...

Belog MTT : yes setuju tu :D mekasih sudi singgah..tak sangka.. :D

Mrs. Yie : mekasih dear :D

Adan : owh yeke..betul kot cikgu saya cakap tu..hehe..

SweetLikeWhat said...

Alif Haris : betul2..yang penting takde rase rendah diri yang terlampau

Golden Rose : Abg sha memang abang yang baik.. :D

M Fizan : banyak entri akak fizan dah pernah buat ye..bagus2..hehe..

SweetLikeWhat said...

farah adila : betul tu..semua cantik kan..

iz : cantik di dalam lebih baik dari di luar.. :)

anis melon : betul-betul..orang kulit gelap kebanyakkannye tak berjerawat.. :)

miss lyzeer said...

yup..kalu kulit putih lagi senang dapat cancer..Fakta

Miss kulit gelap ( wah mengaku )
but for this entry, i really proud of u, makes me feel better ( a little bit actually )

SweetLikeWhat said...

miss lyzeer : oh tq..memang entri ni tujuan buka minda semua supaya sedar ape saja ciptaan tuhan tu semuanya cantik.. :D

fybest said...

hitam itu menawan~~

Anonymous said...

Always take the time to read a number of sites to compare and contrast
ratings and watch for sponsored ratings which
could be biased. In Peter Thomas Roth Power K Eye rescue cream
this Q-10 is put inside special beads and this helps to
ease it into the delicate eye area. Make it a habit to always cleanse your face thoroughly before you go to bed.


Check out my web blog acne

Anonymous said...

If some one desires expert view on the topic of blogging after that i suggest him/her
to pay a quick visit this weblog, Keep up the fastidious
job.

Feel free to surf to my homepage; Fitness Goal app