Tuesday, 5 July 2011

Meragam Je Pun

Assalammualaikum


Yeah memang lumrah manusia hidup kat dunia ni ada macam-macam ragam.tak kira lah ape bentuk ragamnye itulah yang mewarnai kehidupan kita kat dunia ni kan.kalau takde ragam suram lah perjalanan hidup kita nie..tapi ada juga ragam yang perlu kita ubah untuk hidup yang sihat lagi murni..wah serius bunyinye entri kali ni..haha..aku nak kongsi ape yang aku nampak di sekeliling aku..jadi ini mungkin boleh tambah pengetahuan korang untuk hadapi hari-hari mendatang..


Ragam biasa yang kita hadapi bila umur kita semakin meningkat...


Bila sudah bekerja, orang sekeliling sibuk tanya
" bila nak kahwin ni..dah ade kerja boleh la kahwin..sudah ada duit sendiri..."
erm sesetengah orang mungkin pikir cari jodoh tu satu perkara yang mudah macam pergi beli ikan kat pasar..huh tak semudah itu..kita nak hidup dengan seseorang untuk seumur hidup..tak semudah nak cari macam orang yang bertanya..tentulah kena cerewet sikit..perlulah ada ciri-ciri yang islam sarankan untuk kita cari pasangan an...
Kalau tak kahwin-kahwin lagi bila umur dah meningkat, orang sekeliling akan cakap, ha tu lah memilih sangat..kan dah jadi anak dara/ bujang tua..orang hanya boleh bercakap dan bertanya...orang yang merasa..?
mereka juga lupa jodoh di tangan tuhan..kalau ada jodoh tak ke mana..betul tak..


Bila sudah berkahwin, orang sekeliling akan sibuk lagi bertanya
"dah setahun kahwin tak mengandung lagi ke..?
"sambil pegang-pegang perut orang yang ditanya dan cakap dah ade isi ke ni.."
la..dah perut orang tu kempis jer dan tak bulat..kenapa mesti tanya lagi..?
saja-saja nak sakitkan hati orang..?
ada pulak yang lebih dasyat, "eh kamu ni mandul ni, lambat betul setahun masih takde anak lagi..."
ada pulak yang baru jumpa seminggu lepas tanya lagi soalan yang sama, 
"eh bila kamu berdua bila nak ada anak..?" hahaha..
kenapa kolot sangat ye pemikiran segelintir masyarakat manusia hari ini..senang saja nak bagi jawapan kat orang-orang macam ni.."apa kata kamu tanye saja tuhan..sebab DIA yang memberi rezeki..bukan aku yang boleh tentukan apa yang aku mahu...aku hanya boleh berusaha..selebihnya hanya tuhan yang menentukan.."hahaha.mungkin mereka lupa rezeki yang kita dapat tak kira ape kat atas dunia ni adalah dari tuhan..mungkin mereka-mereka ni juga kurang pengetahuan mengenai rezeki, jodoh, ajal maut semua di tangan tuhan...sangat kesian....kalau tuhan nak bagi sesuatu rezeki tu takkan lambat walau sesaat Dia akan bagi..Dia lebih tahu apa yang terbaik buat hamba-hambaNya..



Bila sudah ada anak 7,8 orang, orang tetap juga akan bertanya
"ramainya anak..?"
"tak rancang ke..?"
"nape tak cukupkan aje satu team bola..?"
masih lagi soalan yang menyakitkan hati orang..?
tak boleh ke kita cakap "alhamdulillah murah rezeki kamu.esok kamu sudah tua ramai anak boleh jaga kamu"
 tak boleh cakap benda-benda yang baik dan menyenangkan hati orang..?
haih macam tulah manusia yang tak pernah bersyukur atas rahmat dan kasih sayang Allah...mereka hanya melihat dari sudut negatif tanpa melihat ape kebaikkan/hikmat atas sesuatu kejadian itu..


Bila anak meningkat dewasa, ada lagi soalan..
"anak kamu periksa dapat berapa A?"
"eh anak kamu hantaran/mas kahwin berapa pihak lelaki bagi..?"
"menantu kamu kerja bagus ke?"


Begitulah soalan demi soalan akan terus ditanya hinggalah nafas kita yang terakhir...
kadang-kadang aku pelik...tidak ada kerja ke orang yang suka sangat tanya soalan-soalan yang menyakitkan hati orang nie..?dunia makin maju dan moden tapi pemikiran kolot masyarakat kita hari ni tak pernah luput kan...
jadi jika tidak mahu soalan-soalan yang menyakitkan hati ini ditanya pada anak cucu kita, janganlah kita buat pada orang lain. mudah saja..apa saja yang kita buat, akan terkena juga pada kita suatu hari nanti..jangan pernah lupa dunia ni berputar..tidak selalunya kita di atas..
Senang jer nak faham..What goes around, will comes around.
It's KARMA beb! 


gambar ihsan google - jaga mata, jaga telinga, jaga mulut..insyaAllah hidup bahagia :D


sekian


p/s : maaf jika ada terkasar bahasa :D ape pun tak boleh..hehe


17 comments:

teynteyn the doll said...

niceee i loike hehehe

Ima Salsuzaima said...

hurm..ya. begitulah manusia kak.. :)

Atiqah Wadiah said...

bese lar kan manusia..saba jer lar kita yg m'dgr nih..asyik b'ckp pasal org lain jerk..diri sndr x moh tgk n komen..huhu

SweetLikeWhat said...

teynteyn the doll : tq dear.. :)

Ima Salsuzaima : tulah..tak pernah berubah..huhu :)

Atiqah Wadiah : erm tulah..macam-macam kan.. :)

Rs Ida said...

sokong-sokong...
nak tambah skit..
kalo umo dah masuk 20 tahun,org mesti tanya..
"bila mau kawen?.nak jadi anak dara tua ke?? atau nak tunggu anak raja datang meminang ke?..ha...memilih sangat ek?
huh! macam2 gelagat orang kan? huhu..

SweetLikeWhat said...

Rs Ida : kadang-kadang dah borink nak jumpe orang camni..suke sangat sibuk..nak tanye boleh..tapi kena gaya lah..janganlah sampai sakitkan hati orang.. :)

cik fatea said...

mereka ske je sibuk2..hehe

alif haris said...

adoiyaaii .. manusia2 .. mulut busuk cm longkang~

SweetLikeWhat said...

cik fatea : memang.. :)

alif haris : tau takpe..hehe :)

Dawia.Honeyputri ❤ said...

Sabar saja la kak..
itu yg mampu wia cakap...

zaty said...

mnusia yg suka sgt jaga tepi kain org mmg mcm tu. mulut tu macam radio buruk.haish

alif haris said...

haha .. jadi jom wangikan mulut dgn zikrullah^^

SweetLikeWhat said...

Dawia : tq dear.. :)

zaty : tula..geram gak kadang-kadang.. :)

alif haris : ye betul-betul :D

tia @ Ini Kisah Tia said...

hish tu lah pasal kak . geram jugak dengan sikap manusia ni . otak kolot sangat . geram , geram ..

SweetLikeWhat said...

tia : memang geram sangat.. :)

M Fizan said...

hehe..saya sangat2 suka entri awak yang nie.. perfect! 11 out of 10.. :)

SweetLikeWhat said...

M Fizan : eh janganlah sampai macam tu sekali..bese-bese jer dik.. :)