Thursday, 28 July 2011

Rumah Ku Syurga Ku

Assalammualaikum


Hye kepada semua pembaca..cewahh ber hye-hye pulak ye.ade yang sedang lepak kat rumah ke tu..bila sebut pasal rumah, tetibe rindu pada rumah sendiri..*padahal tinggal kejap jer sebab nak pergi kerja..


Rumah ku syurga ku..memang sangat setuju dengan pepatah itu..siapa-siapa pun, walau pergi sejauh mana, last-last sekali mesti balik rumah kan..dan mestikah rumah yang kita ade tu perlu seperti syurga..?*oh syurga pun tak pernah tengok..syurga itu hanya lah ibarat..


sebenarnye syurga itu merujuk betapa bahagia bila kita berada di rumah..tidak semestinya rumah perlu sebesar istana..cukuplah untuk keselesaan untuk seisi keluarga.


cukup bersih untuk kita sentiasa ingin duduk dan lepak-lepak di rumah..
kemas dan nyaman..tidak perlu perabot-perabot yang mahal untuk membolehkan kita sangat selesa berada di rumah..


walau perabot murah, tapi susun aturnya kemas, bersih dan teratur sudah pasti membuatkan hati kita aman dan damai bila duduk dirumah..


bila pergi kerja.."eh lambat betul lah jam ni nak pukul 5..aku dah tak sabar nak balik rumah ni.." padahal takda ape yang menarik pun ade kat rumah..semua benda sama je..tapi sebab ape..?sebab rumahlah segala-galanya..tempat kita berehat selepas letih di tempat kerja, hilangkan stress, tempat kita berlindung siang malam, dan rumahlah tempat kita membesar sehingga kita mampu mengenal kehidupan..


sangat comel kan rumah orang inggeris..bersih sangat -gambar ihsan google


patutlah emak ayah kita kalau datang rumah anak-anak mesti nak balik cepat..alasannya sayang tinggal rumah lama-lama, aku rindu dah rumah aku tu, kalau aku nak mati pun biarlah kat rumah aku sendiri..sampai macam itu sekali lah rumah amat bermakna pada kita kan..


dan rumahlah yang sebenarnya asas didikan untuk anak-anak..kalau cantik rumah itu kita isikan dengan kebaikan, cantik juga lah hasilnya pada anak-anak..*dah keluar dah motivasi aku..kuikuikui


rumah perlu di bina dengan kasih sayang..barulah terhasil rumah ku syurgaku




sekian...


note : bila dah kawin rindu pulak rumah mak.. :)

12 comments:

Shawn Razaleigh said...

kat rumah best dia lain mcm nak banding dgn tmpt lain

senyumSOYA said...

kenapa saya suka rumah saya?
sebab dia best!!

rumahku syurgaku..
alhamdulillah..keluarga bahagia membentuk rumah diri yang elok..
insyaALLAH..

SweetLikeWhat said...

shawn razaleigh : yup..rumah sendiri memang lain..

senyumSOYA : rumahlah tempat terbaik nak buat ape pun..hehe ;)

M Fizan said...

huhu..terbaik lar!! rumah saya syurga saya..tapi sekarang saya di rumah kolej bersama kawan2..isk isk isk

Mama Likha said...

no place like a home dear :)

Syakiela said...

rumahku syurgaku... =))

tia @ Ini Kisah Tia said...

Tia pun lagi selesa dengan rumah sendiri ..

SweetLikeWhat said...

M Fizan : takpa dik..demi pelajaran kan..

Mama Malikha : yes..rumah lain dari yang lain..

syakiela : betul-betul..hehe..

tia : same ler kite :)

Golden Rose said...

walaupun rumah sha hanya apartment tapi sha masih rasakan ianya syurga kerana insan2 ddlmnya menjadikan ia syurga sentiasa

SweetLikeWhat said...

Golden Rose : betul tu sha..besar kecil rumah tak menggambarkan ape-ape..dalam rumah lah yang mencerminkan segala-galanya.. :D

alif haris said...

betul2 .. sgt setuju ..
pegi mana-mana msti nk balik rumah gak.. padahal kt rumah bkn buat ape pon .. hehe .. saje je :)

SweetLikeWhat said...

alif haris : best sangat bila kat rumah kan.. :)