Tuesday, 9 August 2011

Ish Tiap-Tiap Tahun Gaduh

Assalamualaikum


Selamat pagi semua pembaca yang masih tak jemu jengah blog aku..terima kasih di ucapkan dan bla..bla..bla..dah rupe menang award jer pulak..okey hari ni dah 9 puasa..kejap jer ramadhan semakin berlalu meninggalkan kita..pada yang dah berkahwin tu dah decide ke nak balik kampung siapa raya ni..hehe..


Tak di nafikan sebab nak balik kampung ni jer banyak suami isteri bergaduh tiap-tiap kali nak raya..bukan saje yang baru kahwin, yang dah bertahun kahwin pun masih tak abis-abis gaduh pasal nak balik raya ni..perang mulut dan baling bantal akan diadakan tiap kali nak raya..sebab ape..?
  • tak boleh nak bertolak ansur lansung
  • pentingkan diri sendiri
  • taknak buat giliran
  • menggunakan kuasa veto untuk menjayakan visi balik ke kampung sendiri
  • tak fikir perasaan pasangan
Nampak macam benda remeh tapi akan menyebabkan kemurungan yang teruk dan berpanjangan..hehe..

Buat lah giliran dan jangan mengelat..kalau tahun lepas rumah isteri tahun ni rumah suami.dan janji lah berapa hari nak balik..misalnya sehari sebelum raya dan raya pertama rumah suami, raya kedua pulak rumah isteri..tiap-tiap tahun bilangan hari perlu lah sama..baru lah adil dan saksama..jadi tidak menimbulkan bara di hati..hehe..

Lagi satu suami tak boleh lah pentingkan diri sendiri menggunakan kuasa veto nye untuk beraya kampung sendiri tiap-tiap tahun..fikir jugaklah perasaan isteri dan keluarga belah isteri mestilah nak berkumpul dan bersalaman di pagi raya..

Tapi aku ingat masa aku kecik-kecik dulu..tiap tahun mesti raya kampung abah aku dulu..mak aku tak kisah pun..raya kedua baru balik kampung mak aku..rupa-rupanya alasan mak aku, kalau raya kat kampung abah dulu dapat lah mak lama-lama kat kampung mak..hehe..patutlah.. :)

sekian..

mak aihh cepatnya ajak balik kampung.. ;p -gambar ihsan google

note : tahun ni raya pertama kat rumah aku..yes..yes..kesian hubby..nampaknya pagi raya kena nyanyi lagu dendang perantau ler.. :) takpe2 tahun lepas aku dah rasa..hehe..


17 comments:

Amy Syaquena said...

Setuju dengan awak , tapi alhamdulillah amy dan suami memang x de masalah kalau bab2 raya nie , mujurlah dan harap biarlah sampai bila2...

SweetLikeWhat said...

amy syaquena : baguslah macam tu..kena tolak ansur.. :)

diana said...

setakat ni saya dengan suami tak de masalah..
mana2 pun boleh walaupun kami lain2 negeri..rasanya pasangn2 sekarang ni ramai yang dah tak kisah giliran2 balik raya ni kot...

LeLy shuhada shaari said...

hamboyyyyy kak anes..suke n semngat ye die..taon ni raye ipoh dulu..hahaha..tp mesti ejap je k.anis..muahahahahahahahaa

nuruhuda_329 said...

tak yah balik raya la...raya kat kg org lain..fair tak? hahaha

SweetLikeWhat said...

diana : :)

lely : kejap pun takpe janji pagi raya ngan mak tersayang..hehe..

nurulhuda : kalau macam tu baik raya rumah sendiri..hehe..:)

TeAqArH said...

nasib baek la parent mmg wat aturan n x penah x ikot....xdela gaduh2 nk balik mane

tia @ Ini Kisah Tia said...

ololorhhhh . ni yang kena cari dekat2 je ni .. dalam satu hari boleh beraya ke dua2 rumah .. hehe :D

Aida Omar said...

alahai kes macam nie yg membuat kan saya takut nak kawen nie..haha. xde la.. mesti kena sama2 beralah kan..

alif haris said...

hehehe .. cari orag dekat2 je .. tak pon cari orag satu kg hahaha ..
knfem tak gado

SweetLikeWhat said...

Teaqarh : ikut giliran masing-masing puas hati kan..

tia : betul tu..hehe..cari satu daerah jer.. :)

Aida Omar : ish jangan sampai takut kawin pulak..kawin best tau..haha..

alif haris : cepat-cepat cari calonnye..hehe :)

mizzkechique said...

lum kawen..jd blm rasa gaduh2 ni..hehe

SweetLikeWhat said...

mizzkechique : InsyaAllah tak gaduh.. :)

AnneRaini said...

sy ikut giliran..tp time balik kg hubby sy tak amik cuti lame2.hahaha

SweetLikeWhat said...

AnneRaini : haha..bijak-bijak.. :)

M Fizan said...

hehe..good idea lar your mak.. so saya nak balik kampung isteri dulu lar nanti..hehe..lalalalala

SweetLikeWhat said...

M Fizan : hehe..boleh jugak tuh..tapi pagi raya tak sedih ke tak salam tangan mak..hehe :)