Monday, 15 August 2011

Nak Kena Masak Ke..?

Assalammualaikum...


Selamat petang semua rakan blogger..setelah 3 hari tidak mengupdate kan blog..sangatlah sibuk konon-kononnya..


Untuk juadah berbuka petang ni korang masak ape..?sebut pasal masak, wajib ke perempuan pandai masak..?pada pendapat aku taklah wajib tapi sebenarnya satu keperluan..kenapa?


Bila sudah kahwin, kalau setakat tahu jerang air dan goreng telur jer ape cerita...nak makan kat luar tiap-tiap hari..?sebulan dua mungkin..kalau bertahun..?confirm last-last suami suruh belajar masak jugak..Sebab apa perlu masak untuk suami?

  • mengeratkan kasih sayang
  • kita dapat menjaga makan minum suami*takdelah suami cari makan kat luar..bahaya..bahaya..
  • dapat elakkan terkena penyakit darah tinggi..makan kat luar banyak guna ajinomoto tahu..
  • membuatkan suami bertambah sayang sebab pandai masak sedap-sedap
  • air tangan kita sebenarnya mengandungi zat dan sebab itulah air tangan isteri itu dapat mengeratkan kasih sayang antara suami dan anak..
Walaupun makanan yang kita masak tu tak bertaraf hotel 5 bintang pun, tapi dengan usaha,ikhlas dan kasih sayang kita masak untuk suami insyaAllah masakan tu jadi amat bermakna sangat pada suami.. :)

Jadi pada yang tak tahu masak tu, jomlah belajar masak supaya bila dah kahwin nanti tak susah dah nak masakkan untuk suami.. :)

Nanti mak mertua suruh masak takde lah malu semuanya tak tahu..haha..

JOM MASAK - ihsan google


Sekian.. :)

p/s : antara 3 perkara yang perlu di jaga pada suami - jaga lah perutnya.. :)


22 comments:

fadh leyanie said...

air tangan seorang isteri itu dapat mngekalkan kebahagiaan rumah tangga.:)

fa-in said...

tgh cuti2 ni,
ni yg sy makin bersemangat nak memasak utk buka puasa setiap hari. :)

tieykah said...

kena belajar masak jugak ni

aiseh

SweetLikeWhat said...

fadh leyanie : betul sangat :)

fa-in : bagus macam tu..mesti pandai masak.. :)

tieykah : belajar sampai pandai..hehe

mizzkechique said...

lbh suke msk even duk bujang je.. hehe

SweetLikeWhat said...

mizzkechique : baguslah camtu..esok kawin senang..haha.. :)

Atiqah Wadiah said...

aiyakkkk!!nk blaja masak ngn ibu skrg..nk jaga perut suami pd ms akan dtg..hehe ^.^

Golden Rose said...

sha prefer makan makanan umah...lebih sihat, dijamin bersih & halal, murah & sudah tentu sedap....

SweetLikeWhat said...

Atiqah Wadiah : bagus-bagus..niat yang murni tu.. :)

Golden Rose : setuju sangat..terjamin kebersihan dan berkhasiat lagi.. :)

said...

warghhh macam terasa je..haha. kene pergi kelas memasak emak ni.

^__^

SweetLikeWhat said...

ain : mula-mula memang malas gak..tapi bila dah tahu betapa pentingnye tahu masak terus jadi rajin..hehe

senyumSOYA said...

perot kenyang suka hati..heheheh...

blom kawen ni..cmna..kalau pndai masak nasi ngn air lepas x? hehehe

SweetLikeWhat said...

senyumSOYA : takpe belajar pelan-pelan..hehe :)

anismelon said...

setuju sngt kak..kalau skali skala xpela mkn luar..kalo ari ari..kalo suami suruh belajar tak pe lg..kalo dye carai nye terus..ha..amik kao..heee

アヌムちゃん said...

sy pn tgh belajar memasak lg ni kak..huhuu

SweetLikeWhat said...

anismelon : tulah..bahaya..bahaya.. :) kita jugak yang makan hati nanti..hehe

frometoyou : okeylah tu..akak tengok rajin masak :)

alif haris said...

sy nk tolong mak masak kt dapur lah .. hehe^^

tia @ Ini Kisah Tia said...

heheheeee . Tia pun tak pro lagi ni bab masak memasak :D

SweetLikeWhat said...

alif haris : bagus2..nanti boleh tlg isteri masak :)

tia : okeylah kalau dah boleh buat kuih tu.. :)

M Fizan said...

huhu..nak suruh si jantung hati usha entri nie.. saya suka.. vote for 8/10 :D

iedaurora said...

adeh baru lepas masak simple2 je...

SweetLikeWhat said...

M Fizan : tq yekk :)

Iedaurora : okeylah tu..cemerlang dah tu..hehe :)