Thursday, 25 August 2011

Zaman Berlalu

Assalammualaikum


Hari ni dah 25 hari kita berpuasa..zaman sekarang ni cepat betul masa berlari..itu yang jadi laju sangat tuh.. :p
Bila raya ni budak-budak yang paling meriah sekali betui dak..


Dulu masa aku kecik-kecik mercun dan bunga api takde pun diharam kan lagi..elok jer kami main, takde pulak putus-putus jari..siap arwah opah bagi bekalan bunga api lagi untuk main..setiap seorang dapat seikat bunga api dan sekotak mercun papan..memang tak sabar balik kampung nak main bunga api dengan sepupu..


Tapi budak-budak sekarang tak hargai kemeriahan yang ade dengan mengupgrade pulak mercun sampai putus jari, putus tangan..memang tak berbaloi..budak-budak dulu pun main meriam buluh lagi..idak pulak dengar putus anggota badan..


Bila zaman makin maju, budak-budak pun makin maju..bagus lah makin maju, tapi maju budak sekarang merosakkan diri sendiri..ish-ish memang rugilah..


Bunga api murah : yang di balut kertas pastu belang-belang putih merah
Bunga api cantik sikit : bunga api besi yang jenama kucing hitam tu
Bunga api mahal sikit : bunga api nya keluar api warna warni dan panjang...


bunga api belang merah gambar ihsan google
bunga api cap kucing - gambar ihsan google
bunga api mahal sikit - gambar ihsan google


Kami adik beradik siap kumpul duit belanja mak bagi tu tuk beli bunga api..sape rajin simpan duit, banyaklah dia dapat beli bunga api yang mahal tu..lepas tu masing-masing simpan untuk raya dan takkan main masa time puasa..sebab takut nanti bila raya tengok orang main jer..


macam nilah meriah zaman aku dulu..haha ;p
Bila kami main bunga api tu, mesti ade arwah opah, pakcik aku atau ayah aku tengok kitorang main supaya terjamin keselamatan..hehe


sekian


note : zaman bebudak memang best sangat :)

19 comments:

AnneRaini said...

Sekarang ni kemeriahan raya dah kurang...ketupatpun dah plastik...kad ry pun digital...syg budak skrg tak rasa meriahnye raya macam dulukan...

fa-in said...

dah dekat 3 tahun tak main bunga api,dah besar ni lain cket.
bunga api best cantik kan,dlu kecik2 main..

diana said...

anak saya sekarang tetiap malm amian bunga api..
tapi main yang panjang dn warna warni tu..
nK bagi yang besi,besinya pendek sangt...
takut kena tangan..
nak bagi yang belang2 merah putih tu,
pemegangnya lembik..
memang tak sama macam bunga api kita masa kecik2 dulu..
tak de kualiti..

SweetLikeWhat said...

anneraini : betui tu kak..dulu-dulu lagi best kan..

fa-in : dah besar ni malam-malam mengadap blog lah..hehe..dulu malam-malam pun duk kat luar main..hehe

diana : hehe..betui tu kak..ade rupenye lagi bunga api tu ye..tak pernah dah saya jumpe..hehe

mizzkechique said...

terasa nk jd budak balik lak.. hehe

SweetLikeWhat said...

mizzkechique : betul-betul..hehe

aliah amirah said...

AAH..bunga api tuh..teringat..
dulu tyme kecik2 selau main :D

SweetLikeWhat said...

aliah amirah : best kan.. :)

said...

saye paling suke main bunga api murah tu.. xpon jenis besi tu. walopon dah besar. still beli lagi bunga api, sebab rase macam xcukop raye kalo xdengar bnyi mercun, ngan tengok org men bunge api..hehe

mrs redzuan said...

paling suka bunga api gambo kucing..=)

アヌム ちゃん said...

klau sy suka main bunga api..mercun takot..huhuu

alif haris said...

tu yg alif pelik tu .. dulu2 budak2 main meriam buluh,meriam katak, meriam batu steady je..
xde sampai terbakar rumah la, cedera semua .. pelik r skrg =,=

Golden Rose said...

dulu ada mcm2 bunga api & mercun...mlm2 pas buka posa dah jadi kewajiban main mercun...dulu senang je nak beli bunga api ...kedai apek pun ada jual...sepeket lebih kurang 50 sen je...tahan lama plak tu...tapi bunga api sekarang tak tahan lama..miss those days

anismelon said...

dah beso beso nie xmain dah bunge api..weee..anis suke bunge api cam satay toh..warna merah panjang..

SweetLikeWhat said...

ain : best sangat kan :)

mrs redzuan : setuju tu kak..cantikkan bunga api nye..

frometoyou : kat jepun ade bunga api tak..hehe:)

alif haris : itu yang pelik tak abis-abis tuh..hehe

golden rose : memang best kan masa dulu-dulu..memang murah..

anismelon : tu bunga api jenis mahal sikit..hehe :)

M Fizan said...

saya kenal semua bunga api tersebut..saya lar tokan.. hahaha

tia @ Ini Kisah Tia said...

kalau sekarang entah ngape . ada je yang cedera sana sini . kepelikkan sungguh ..

アヌム ちゃん said...

kat je bunga api banyak je.heeee.

SweetLikeWhat said...

M Fizan : owh yeke..mane dapat bekalan..hehe

tia : tul la pasal kan

frometoyou : wau best tu..hehe