Thursday, 15 September 2011

Buruk Sangka Punya Pasal

Assalammualaikum


Sebut pasal buruk sangka, sape-sape pun pernah terburuk sangka..betui tak?macam-macam cara boleh kita terburuk sangka..Tapi buruk sangka ni kesan nye amatlah tak baik sekali untuk kesihatan..


Kenapa aku cakap tak baik?Sebab pasal buruk sangka jer macam-macam masalah boleh timbul. Sikap buruk sangka lah ipar duai, anak menantu, biras beras, sepupu sepapat boleh bergaduh dan tak bertegur sapa tahu..Jadi elakkan lah sifat suka buruk sangka ni..


Malah lagi teruk buruk sangka ni boleh menimbulkan fitnah yang boleh menyebabkab perpecahan, pergaduhan dan saling benci membenci..
*haih keluar dah ayat skema aku..


Buruk Sangka 1
"Tengok muka dah tahu budak ni sombong..


Ha tengok..belum kenal, belum tegur dah cakap orang sombong..Elok ke macam tuh?


Buruk Sangka 2
"Laa kat tempat makan sibuklah nak bawak laptop/tablet hp/ipad/iphone *haih macam-macam lagi lah..Nak menunjuk lah tuh..


Ha tengok...biaq pi kat dia lah..pasai pa yang hang duk sibuk sangat..betui dak?dengki lah tuh..


Buruk Sangka 3
"Ish budak ni kurang ajar betul buat muka masam pulak dengan aku.


Ha tengok..kalau dah kita kenal dia seorang yang ceria, tetiba dia masam mungkin dia ada masalah..tak payah buruk sangka sangat lah...cuba selami dan bertanya..takdelah asyik duk buruk sangka bukan-bukan..


Buruk Sangka 4
Wei tengok makcik tu bukan main bergaya lagi..nak tunjuk dia orang ada-ada lah tu..


Ha tengok..sekarang makcik tu pakai handbag LV pun kau nak buruk sangka yekk


Buruk Sangka 5
Eleh baru pakai BMW dah berlagak..


Ha tengok..orang tu tak kacau hang pun..yang hang sibuk sangat dia nak pakai ape pasal ape...ish2..


Buruk Sangka 6
Eleh tengok tu bagi bos macam-macam, nak bodek bos lah tuh..


Ha tengok..memang tak boleh lansung ko tengok orang buat baik kan..


Dan macam-macam lagi lah jenis buruk sangka nih..ish aku tak tahan dah orang macam ni...puas dah aku pusing cakap hang bagi hang sedar sikit..tapi tak habis-habis lah duk buruk sangka jer dengan orang..tolong lah fikir positif sikit..taknak kawan ngan kau baru tahu..haha..





يَا اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا اجْتَنِبُوْا كَثِيْرًا مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ اِثْمٌ وَلاَ تَجَسَّسُوْا وَلاَيَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَاْكُلَ لَحْمَ اَخِيْهِ مَيِّتًا فَكَرِهْتُمُوْهُ وَاتَّقُوْا اللهَ اِنَّ اللهَ تَوَّابٌ رَّحِيْمٌ


"Hai orang-orang yang beriman!  Jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati?  Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.  Dan bertakwalah kamu kepada Allah.    Sesunguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang". AL-HUJURAAT, 49:12.

gambar ihsan google






Sekian...

p/s : ini bukan entri emosi..ape pun tak boleh :)
note : peringatan untuk diri sendiri jugak..

22 comments:

Hana Soffelia said...

Daripada sentiasa buruk sangka, buat penat otak je nak fkr kenapa bnda buruk itu berlaku dan bla..bla..bla.. baik sentiasa fkr benda yg elok2. hati pun jd senang je.. ^_^

Ini Kisah Tia said...

ni macam lebih kepada dengki jek kak ..

SweetLikeWhat said...

Hana Soffelia : ye betul-betul

Ini Kisah Tia : boleh jugak tia..mane-mane pun boleh.. :)

Atiqah Wadiah said...

don't quick judge ppl base on its surface

SweetLikeWhat said...

atiqah wadiah : yeah sangat setuju tuh :)

WuMing said...

Betul tuu... WuMing juga pernah buruk sangka...

teha said...

tak baek buruk sngke kt org laen.. hehe

fybest said...

haish mintak jauh la dari benda-benda buruk sangka nih~~=)

aimie amalina said...

betoi2
sokong2%
amatla x bagus sikap ni
kalo sekali pon ase nak buruk sgka
biarlah dalam ati jek
tamo2 ckp kat owg lain kan
mmmm
bea gud gal! and boy too =]

Ezad Skytech said...

haaa..jangan cepat bersangka buruk kat orang...bersangka la baik..(^^,)

mrs redzuan said...

buruk sangka memang bahaya..
hati tak tenang...

M Fizan said...

haha..tajuk yang bagus.. kita janganlah berburuk sangka dengan orang walaupun 90% apa yang ada dalam prejudis tu memang betul..

アヌム ちゃん said...

so jgn la berburuk sangka kan..always think positive :)

Zul Fattah said...

kalau org jumpa aku.. diorg mesti cakap aku ni budak nakal..
tp betul la.. itu dulu.. skrang tak dah..
jd diaorg ni.. buruk sangka ke tak eh?

p/s: adakah disebabkan muka aku yg berparut?

mia said...

hye dear,
do visit my collection..

http://glariousshawlcollecitons.blogspot.com/

thnx so muchhhh dear..
:)

anismelon said...

uhhh..buruk sangka itu sungguh tidak baik..anis selalu kene kat yg sombong..muka masam..huuuu..nak wat cene..mase mak pegnant dolu suke makan masam masam..heeee..tapi hati baik..:D

alif haris said...

sentiasalah berfikiran positif.. supaya otak sntiasa sehat wal afiat ..hehehe

Run Away said...

manusia memang tak terlepas dari perasan tu...;d.../salam kenal..;d

senyumSOYA said...

betoi2..jgn buruk sangka kat org..^^"

berbaik sangka tu lebih baik.. ^^"

fa-in said...

betul tu..apa yg kita fikir itu la yg terluah di mulut. :)

SweetLikeWhat said...

wuming : sama-sama kita perbaiki :)

teha : yeah betul tuh

fybest : mintak jauh jugak

aimie amalina : sama2 kita jadi lebih baik :)

ezad skytech : setuju tuh :)

mrs redzuan : betul tu kak :)

m fizan : ye :)

frometoyou : yeah betul

zul fattah : hehe..yeke..orang suka judge dari luaran jer..tak selami dari dalam :)

mia : nanti kite singgah ekk

anismelon : tulah pasal kan..orang suka sangat tengok luaran jer..

alif haris : yeah setuju tuh

run away : yeah tak di nafikan..sama2 kita perbaiki..

senyumsoya : :) betul

fa-in : selalunye macam tuh :)

Bro Ery said...

Susah betul nak mendapatkan hati yang ikhlas dan bersih. Kena selalu melatih diri jangan berburuk sangka. :)