Thursday, 8 September 2011

Mata Berkedip-kedip Petanda Tak Baik?

Assalammualaikum


Kata orang mata berkedip-kedip luar biasa dari biasa, ade petanda tak baik..betul ke atau anggapan semata-mata..orang cakap mata kiri berkedip-kedip berhari-hari petanda kita akan dapat berita tak baik atau kita akan menangis..mata kanan berkedip-kedip tanda nak jumpa orang jauh.


Aku ada baca satu laman tanyalah ustaz..ade seorang pembaca tanya pada ustaz tersebut.


pembaca : ape kah petanda mata kiri saya berkedip-kedip sejak 3,4 hari ni ustaz?
jawapan ustaz : zat sayur tak cukup 


Tersenyum aku baca jawapan ustaz..mungkin memang benar atau ustaz nak sedapkan hati pembaca tadi.. :)
aku ade juga terbaca kalau mata kita selalu berkedip-kedip luar biasa tu tandanya paras kolestrol dalam badan tinggi dan selepas mengambil vitamin E, mata berkedip-kedip tu pun berhenti.


Akibat penat, stress, alergi terlalu lama mengadap komputer pun boleh menyebabkan mata berkedip-kedip secara luar biasa..


Aku ade pengalaman sendiri..mata aku berkedip-kedip, dalam 3,4 hari kemudian aku dapat berita kematian arwah pakngah aku..mungkin ianya satu kebetulan..masa arwah atuk aku meninggal takde pulak mata aku berkedip-kedip..


Kita tak bolehlah terlalu sangat percaya pada petanda macam ni..mungkin satu kebetulan jer..hubby aku juga pernah seminggu mata berkedip-kedip tapi alhamdulillah takde pape berita buruk..kawan aku pulak sangat lah risau dia mimpi patah gigi..mimpi patah gigi bermaksud kita mungkin kehilangan orang yang terdekat..tapi alhamdulillah sampai sekarang takde ape yang berlaku dalam family beliau..


Selain mata berkedip, mimpi patah gigi, ade pulak orang cakap kalau baring meniarap dan kaki bersilang mak kita akan mati. tapi itu sebenarnya nak mengajar kita supaya lebih bersopan..hehehe


Jadi janganlah terlalu risau sampai tak boleh nak buat ape-ape bila korang dapat petanda macam tu..kita wajib percaya pada ketentuan Allah..percaya pada qada dan qadar tuhan..


Doa Rasulullah s.a.w:
Ya Allah, tidak adalah sebarang petanda, tetapi yang ada ialah pergantungan kepada-Mu, tiadalah yang baik selain kebaikan dari-Mu, dan tidak ada yang layak disembah melainkan-Mu." 

(Ahmad 2/20, ibn as-sunni #292, al-ahadith as-sahihah #1065)


Sekian





gambar ihsan google



26 comments:

M Fizan said...

betul2..pantang larang orang tua2 ada sebabnya.. emm.. pasal kedip mata tu.. biasanya apa yang benar2 berlaku secara kebetulan.. tapi sesetengah orang macam saya, kedip mata memang bawa petanda.. tak dapat dinafikan..huhu

iyan shazlind said...

pantang larang orang tua2 dulu sebab nak kita bersopan & berhati2 :)

aimie amalina said...

huuuuu
selalu gak pecaye tu dulu
smp tejejas emosi
ececeh
hehehe
betol2
x leh cye sgt kan..

Ezad Skytech said...

pantang larang orang dulu2 ada maksud dia..hee~

[sutera kasih] said...

kalo betul terjadi pun mungkin ianya suatu kebetulan kan dear..
kdg2 terpercaya jgk huhu

mrs redzuan said...

suka jawapan ustaz tu..=)

Wanita2u said...

Jom join giveaway dari Wanita2u pula. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

iedaurora said...

pastinya pantang larang org tua ade kebaikannyekan...

SweetLikeWhat said...

M Fizan : oh yeke..mungkin fizan dah set mind tu so dia jadi perkara biasa..hehe

iyan shazlind : yes setuju tuh :)

aimi amalina : percaya sangat boleh stress nanti

ezad skytech : betui-betui

sutera kasih : yer mungkin hanya kebetulan

mrs redzuan : suka jugak..hehe

wanita2u : nanti kita singgah ekk

iedaurora : yeah tepat sekali :)

Golden Rose said...

sha hari tu mata kanan berkedip-kedip dekat sebulan sampai sakit...awal2 tu org kata adalah benda baik nak jadi tapi sampai ke sudah tak jadi apa pun...rupanya if kita tak cukup & tensi pun mata bleh berkedip gak....ataupun jika urat saraf mata ada masalah

anismelon said...

kadang kadang betul jugak..tp xleh la pecaye 100%..heee

SweetLikeWhat said...

golden rose : hehe..yeke..tulah mungkin penat sangat.. :)

anismelon : yes tak perlu lah percaya sangat :)

Atiqah Wadiah said...

sy pon penah dgr klu mata kiri kedip2,nk dpt bad news..tp x kot..ada org ckp mata kedip2 sbb stress

senyumSOYA said...

jgn jadikan itu kepercayaan sdah la..
kdg2 bnda2 ni khurafat..

maybe org dulu2 buat tu untuk buat kita lebih berhati2..^^~

adan said...

sebenarnya benda2 mcm tu tade kena mengena dengan apa yg akan berlaku pada masa hadapan..

tieykah said...

tapi yang gigi patah tu betol kan kak

alif haris said...

kalau kita prcaya 100% boleh bwk kpd khurafat kan ?

SweetLikeWhat said...

Atiqah Wadiah : tulah..kebetulan jer tu..

senyumSOYA : betul-betul

adan : kannn..

tieykah : kebetulan tu jer dik :)

alif haris : yeah setuju..

AnneRaini said...

akak percaya sbb bile mata berkedip jek msti ada sumthing happen...

SweetLikeWhat said...

anneraini : oh yeke kak..mungkin kebetulan.. :)

Ini Kisah Tia said...

betul jugak tu kan kak . ikut logik sebenarnya :)

fa-in said...

sy penah tulis pasal entry mata kedip2 ni,kata nya itu tanda kte stress..sbb hormon kat mata keluar berlebihan time stress,jd dia kedip2

p/s: pernah sebulan berkedip2. mmg stres! huhu

SweetLikeWhat said...

tia : kannn.. :)

fa-in : betul-betul..kadang2 tak cukup rehat pun boleh jadi macam tuh :)

Chikebum Buzz said...

aaaa..hai ...blog walking here ..cari makna mata berkedip ...mata kiri saye ni berkedip2 ni ...aaa.. rimas .

(^_^)

Anonymous said...

kami ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulu pekerjaannya cuma tukan smir sepatu pendapatan setiap hari tidak seberapa anak empat istri suda satu tahun menderita kesakitan biaya pengobatan tidak mampu kebetulan saya buka internet saya dapat nomornya KI JAGAD kami lansung hubungi minta bantuan nomor ghoip hasil retual KI JAGAD 4d nya,yaitu .{5924}.benar2 jitu 100% keluarga kami sangat bersukur berkat bantuan angka ghoip hasil retual KI JAGAD sekali lagi terima kasih banyak KI JAGAD SAMUDRO keluarga kami, berhutan budi sama AKI bagi teman teman yang kesulitan ekonomi hubungi lansung KI JAGAD SAMUDRO di nomor ; 0853_2888_0168 AKI akan memberikan angka ghoip 100% tembus ???//

Web Design said...

Jadi percaya ama tahayul, asal selalu berjalan di jalan yang benar jangan takut dengan hal hal yang diluar logika