Wednesday, 21 September 2011

Terkesan

Assalammualaikum


Ini Kisah Benar..
Seorang abang menegur adiknya kerana tidak memakai tudung di laman rumah


Abang : adik kenapa tak pakai tudung
Adik Berumur 20 Tahun : ala kejap jer orang nak jemur kain nih..
Abang : okey kalau taknak pakai tudung jangan duduk kat tempat yang bukan milik Allah.
Adik Berumur 20 Tahun : tak faham???
Abang : adik pergilah duk tempat lain..jangan bernafas guna udara Allah..jangan rasa semua nikmat yang Allah bagi kat adik..pergi cari satu tempat yang bukan milik Allah..
Adik Berumur 20 Tahun : mana ade tempat yang bukan Allah punya..semua milik Allah..*kelihatan si adik terdiam..terus berlari masuk rumah dan ambil kain tudung..


Aku yang tertengok adegan tu pun terpegun dan terkesan...sungguh berhemah si abang menegur adiknya..Setuju tak sebenarnya untuk menegur seseorang ke jalan kebaikkan perlu lah dengan penuh kelembutan dan bukan dengan kekasaran


Setiap perkataan caci maki yang kita guna untuk menegur seseorang ke jalan kebaikkan, ibarat mencurah air ke daun keladi..takkan terkesan pun..Sebab jika nak seseorang tu berubah 100% dengan hati, tegurlah sehingga terkesan hatinya..


Sekian...


WordlessWednesday : Senyum Seindah Suria :) - gambar ihsan google




p/s : untuk peringatan diri sendiri juga :)



18 comments:

mizzkechique said...

setuju cr teguran mcm tu.. lg elok drpd maki n mrh2..

SweetLikeWhat said...

mizzkechique : kannn :)

said...

yang panas lawannya sejuk..kata kata yang lembut sebenarnya lagi berkesan dari tengking sana sini. masuk telinga kanan, keluar telinga kiri..


;)

Hana Soffelia said...

Agree with thaht. Menegurlah secara berhemah nescaya orang yang ditegur akan menerimanya dengan baik. ^_^

AnneRaini said...

betul tu..tegur elok2 sure org paham..

SweetLikeWhat said...

ain : ye betul tuh.. :)

hana soffelia : semua orang boleh terima teguran jika dengan cara yang betul :)

anneraini : kannn kak :)

mrs redzuan said...

semoga kita sama2 istiqamah dalam melaksanakan perintah Allah..=)

SweetLikeWhat said...

mrs redzuan : aminnnn :)

アヌム ちゃん said...

setuju..patut tegur secara lembut dan berhemah..

M Fizan said...

sangat best cerita nie.. saya nak guna idea nie.. thanks akak..:)

Mamachia said...

teguran yang membena..

SweetLikeWhat said...

frometoyou : orang lebih boleh terima kalau kita cakap lembut-lembut kan :)

MFizan : yeke mekasih..okey guna jer :)

Mamachia : kannn :)

senyumSOYA said...

tegur biar berhemah....betul3~ ^^"

Ezad Skytech said...

bagus la tegur dengan cara macam tu... :)

Zul Fattah said...

aku stuju dgan abg tu.. cara yg lembut tp enusuk is the best way to succes

Heidi Shafiq said...

pakai tudung kan nampak lg sweet.. :)

WuMing said...

Bijak buat teguran

SweetLikeWhat said...

senyumsoya : kannn :)

ezad skytech : bagus sangat.. :)

zul fattah : yes tepat sekali

heidi syafiq : betul

wuming : betul tuh :)