Wednesday, 20 March 2013

Hannah Demam Campak~

Assalammualaikum..

Baru sempat nak update..tak sempat sangat nak bukak blog..nak BW pun apetah lagi..sori ekk kengkawan..nanti aku singgah..Hannah tengah tido tu..mak aku pun ade datang..aku paksa mak aku datang..hihi..yela risau kot anak kena campak..first time la kan..

Hannah start demam jumaat lepas dah..mula-mula demam sikit-sikit jer..lama-lama makin kuat pulak..pagi sabtu tu bagi ubat macam dah kurang..tiba tengahari naik sampai 38.7 darjah celcius..terkejut aku..aku basahkan kepala Hannah dengan air asam jawa..siap balut lagi kepala nya dengan towel basah sebab panas sangat..

Bawak pergi klinik doktor bagi antibiotik dengan ubat demam..dah bagi ubat pun tak kebah-kebah..bile nak ke tengahari jer suhu naik..malam ahad tu kitorang memang tak tido..badan Hannah panas dengan meragam takmau tidonye..aku ambil towel basahkan, balut badan nye dengan towel basah tu..kepala pun balut dengan towel basah..baru lah lena sampai pagi..

Pagi isnin tu dah ok sikit demamnya..continue bagi ubat jer..selasa pagi tu pulak baru perasaan badan Hannah tumbuh bintik-bintik merah..ingatkan ruam sebab panas kan..papa Hannah suruh aku bawak Hannah pergi klinik coz dia takleh cuti dah..aku bawaklah Hannah pergi klinik kesihatan..jumpe doktor, memang confirm campak..memang memula akan demam panas dulu lepas tu baru campak tu keluar..

Doktor pun bagi ubat demam jer kalau demam lagi..memang takde ubat pape coz memang nak bagi campak tu keluar habis..kalau tak keluar tu yang bahaya..

Petang ni nak mintak penawar untuk demam campak..ade orang berubat sini yang boleh buatkan penawar campak..nak bagi keluar habis..air kelapa elok untuk cepatkan campak tu keluar..tapi Hannah kecik lagi..risau jugak nak bagi..tapi kakak opis aku call semalam, dia bagi jer anak dia minum sesudu..masa tu anak die kena campak masa umur Hannah jugak..okey jer katanya..

Hari ni dah kurang sikit meragamnye..boleh dah main-main sambil bising mulut terjerit-jerit..haih..kalau tak tu mainan jatuh dari tangan die pun menangis..tak boleh tinggal lansung..nak memerap jer..merangkak pun pelan sangat..tak larat sangat rupe nye..kesian sangat..tapi dalam tak sihat tu pun sibuk nak berdiri dan imbang badan..selamba jer lepaskan tangan..lepas tu jatuh nangis..

Aku pakai kan dia seluar pendek jer..baju tak pakai pun coz miang kan..taknak bagi peluh nanti lagi gatal..die pun selesa jer tak pakai baju tu..makanan pulak aku stop bagi ayam..benda-benda yang gatal memang stop...aku bagi die bubur nasi + buah dengan banyakkan bagi minum air masak..


sebelum kena campak..papa ambik hati jadi model tepi laut..haha..;p

gambar pagi tadi..bersilang kaki..haihh..

penuh dah satu badan..dari kepala sampai badan..kaki lom lagi..

Aku cuti lagi hari ni..monitor dia jer jangan bagi demam..Hannah tak pernah demam selama macam ni..demam pun suhu tak pernah sampai 38 darjah celcius..susah hati sangat aku..siap doa dalam hati pindahkan la sakit ni kat aku..huhuhu..aku rase nak meraung tengok anak tak sihat..tapi boleh control lagi..nasib baik papa ade penguat semangat..kalau tak entahlah..dengan-dengan aku sekali demam agaknya..SEDIH gile kot tengok Hannah tak sihat ni..haiihh..moga anak mama cepat sembuh ye..aminn..

Jaga anak demam memang kena ade kesabaran yang tinggi..kite dengan suami kena saling kerjasama..kawal emosi memasing..alhamdulillah papa Hannah buat kerja dengan baik..syabas bete..hahaha..lol..

Korang doakan Hannah cepat sembuh ye..

Okey lah nanti sembang lagi..

Daa.....


~syok woo mak ade kat rumah..tiap hari leh makan sedap..yummmehhhh~

6 comments:

Mimy Hamid said...

fayel pernah simptom macam ni selepas demam....sbb virus dlm badan bertindak balas...ada calamine lotion tak?? sapau seluruh badan, mandikan dengan air beras...kalau ada daun bamboo tido kan or buat bedak...sian hannah gatal tu...

e k i n ♥ y u s r i said...

ciannye hannah
cepat sembuh yer dear

zara pon penah kene hr tue
sapu calamine lotion x berjaya
the gi klinik, paed bg ezzera mandian dan lotion

Zuraidah Butang said...

alololo cian nye demam..cepat baik ye..demam pun boleh senyum lgk..hehe.

sy folo awak k..:)

e.t.t.y said...

sian dia. takpe, insyaAllah kejap je baik tu. umar pun dah kena campak. apa yg ktorg buat, daun semambu tu ktorg letak kt bantal, kt tilam. pastu mandikan skit guna daun tu...bg jugak air kelapa.

Fifi Nadhrah said...

moge hannah cepat sembuh anis.. kesiannye.. ufairah tak kene campak lagi..
hannah tak setahun lagi kan? MMR untuk campakkan? kalau da kene campak kenape nak ambil vaksin campak lagi? fikir2kan dan buat ulang kaji banyak2 lagi!~

Fifi Nadhrah said...

ibu hannah.. hannah da sihat?