Friday, 15 March 2013

Sembang Jap~


Assalammualaikum...

Hari ni rehat tengahari panjang..aku ajak lah papa Hannah beli stok buah, sayur Hannah untuk minggu depan..Hannah aku masih lagi bagi dia bubur..tapi taklah hancur sangat macam dulu..sekarang ni kasar sikit..tak blend sampai hancur dah..aku nak bagi dia start belaja kunyah makanan..

Hannah ni bubur dia mesti kena campur buah..paling die suke apple, kiwi, mangga..buah-buah tu ade rase masam, manis..tu yang dia suke agaknya..biasanya bubur dia aku campur ayam+sayur+buah dan unsalted butter bagi rase lemak-lemak sikit..setakat ni habis licin ar dia makan..seronok tau anak suke makan ape yang kita masak..rase berbaloi bangun pagi-pagi masak untuk dia.. ^______^

Cerita pasal gigi Hannah pulak, masa mula-mula tumbuh gigi 4 batang atas tuh, dia suke sangat mengigit..tak kira la jari ke, lengan ke, hidung kita semua dia nak gigit..masa menyusukan dia paling aku ngeri..maklumlah gigi baru..tajam woo..silap hari bulan putus pun boleh..wakakka..aku cakap dengan Hannah elok-elok..jangan gigit mama tau..sian mama sakit..papa pun selalu pesan kat dia..ade la 2,3 kali die gigit lepas tuh takde dah..mungkin faham kot mama dengan papa pesan..sape yang pernah rase tu tau lah..sakit giler woi..siap luka lagi..terjerit-jerit aku tapi Hannah boleh gelak pulak tengok aku cakap sakit..dia ingat aku berlakon drama kot..haha..haihh la anak ooii..suke kamu buli mama ye..

Pada kengkawan yang anak dah tumbuh gigi tu rerajin pesan kat anak jangan gigit mama, insyaAllah dia faham dan akan dengar cakap kite..nampak jer macam taktau pape tapi dia tengah menyerap segala percakapan dan perlakuan kita..otak baby ni macam span..mudah menyerap segala benda yang dia lihat dan dengar..

Hannah sekarang dah pandai jeles kot..Kekadang tu kitorang saje duduk dekat-dekat, peluk-peluk depan dia laju jer die datang nak menyelit sama..tengah main ni, boleh die merangkak dengan laju sambil mulut bising terjerit-jerit datang kat kitorang..haih klakar betul..nak suruh kitorang peluk dia sama la tuh..hehe..

Tadi jenjalan jumpa sepit rambut comel..mama terbeli lah pulak..pergi mana-mana mesti nak beli jugak untuk budak tecik tuh..tak kira lah murah pun janji rase berbunga jer hati dapat beli sesuatu untuk dia..padahal rambut sikit, ade hati jugak mama dia ni nak sepit kan jugak rambut si tecik tuh..haih..biasalah bila dah jadi mak-mak ni excited kena lebih..HAHAHA..


comel tak ;)

makan buku supaya mudah serap.. ;p


Gambar kat atas sebelum papa layan dia baca buku..gambar bawah baru lah tumpu perhatian pada cikgu ajar..papa kena sebut kuat-kuat barulah nak belajar betul-betul..kalau tak buku tu buat kudapan atau pun pengasah gigi dia jer..wakakakaka

Sambil study, gelang emas mekah pemberian opah haruslah dipakai barulah nampak macam anak mami penang..gitewww..

Mummy angkat si Hannah ni ade hadiahkan dia gelang mutiara, bile aku pakaikan kat die, usaha tu nak tarik bagi gelang tu keluar dari tangan dia..kononnye tak STYLO lah tu..tapi bila sarung gelang emas mekah ni rileks jer bape jam pun kat tangan dia takde dia pedulik..sekali sekala jer belek geleng tu takut rosak ke ape kan..pandai kamuu ye nak..mata blink-blink kamu ni ye.. *________*



gambar diambil malam tadi
Okey nanti sembang lagi..selamat berhujung minggu.. ;)

BYE!


8 comments:

Mimy Hamid said...

rajin nya baca buku..meh baca buku ngan fayel..dia asik selak selak tp tak baca pun hihi

Ina Haireina said...

hannah suke makan buah ye.. bagus2.. baik utk kesihatan.. hehhee..

amboi... dah ade senjata tu.. mengigit je la ye.. hehee..

shazrina said...

suke makan buah? bagusnye :) bagus makan buah, nanti badan sihat, nak belajar pon rase senang je masuk, tak yah makan2 buku supaye mudah serap .. :) sweetlah hannah :)

aTieYusof Family said...

Comel nya Hannah..baca buku ye..moga2 jadi anak pintar ye..amin:)
Rajin2 makan buah, nti kulit cantik!

Fifi Nadhrah said...

baru hari ni nak bce entry ni.. hihi.. jumaat petang agak busy.. sori hannah.. pandai hannah bace buku.. ufairah sampai sekarang makan bubur.. hihi.. kekadang makan nasi biase tapi kene bagi ade iar sikit.. kire sup la.. letak frozen vege n ayam or ikan.. nyumnyum..

diari said...

sama la...pegi man2 mesti nk belikn smthing untuk mia///xkira la mnda ape pon

erna said...

hehehe..makan buku supaya mudah serap..erna pun selalu la cakap macam tu kat iman kalau dapat buku..suka sangat nak masuk mulut

zulaikha megat said...

semuanya masuk mulut..jenuh ler kena perhatikan dia selalu..