Thursday, 4 April 2013

Hancur di mulut berterabur di lantai *_______*

Assalammualaikum

Minggu ni aku bz sangat..kurang bukak blog..sorii kengkawan..nanti aku pasti terjah..ahad hari tu aku buat biskut untuk Hannah..biskut simple gile..tapi sedap..memang sesuai untuk budak-budak bawah setahun sebab sangat rapuh..risiko nak tercekik tu sangat rendah..

Resepi aku ambik dari blog saya hot..macam-macam resepi ade kat blog tu..best-best semua..hihii ni percubaan pertama aku..aku terlupa nak beli cream cheese..mesti sedap kalau campur cheese..rase lemak-lemak kan..hari tu aku buat dua perasa..ape yang ade dalam peti ais jer..satu puree strawberi satu lagi aku campur susu fm Hannah..susu tu tak berusik..bukan boleh simpan lelama..aku bantai buat biskut..Hannah bukan nak pun minum fm tu..haih..lepas ni tak beli dah kot susu fm..

Minggu lepas anak buah hubby ade balik kg..sorang darjah 2 sorang lagi darjah 3..so masa aku buat biskut ni dorang ade lepak rumah aku..bebudak tu lah melayan Hannah..aku bagi dorang rase biskut aku buat tuh..eh sedap lah cik anis..haha..kembang sekejap..wakakaka..

Ni resepi :


  • 1/2 cup unsalted butter = 113gram
  • 1/8 cup tepung jagung = 2 sudu besar/16gram
  • 3/4 cup tepung atta = 96gram


Caranya

Prehead oven 190 degree C

Pukul unsalted butter sampai kembang..dah kembang masukkan tepung jagung dan tepung atta tadi..gaul sebati..

Dah sebati ikut suke nak buat perisa ape..kalau nak campur puree buah, buah tu kukus sampai lembut..lenyek-lenyek jer..jangan campur air pulak..adunan biskut tak boleh campur air..kang jadi biskut yaya cite boboi boy tu... wakakaka..baling dinding tak pecah..haha..lol

Dah siap adunan simpan dalam peti dalam setengah jam..lepas tu bentuk-bentukkan ikut suke ye..tengok mama Hannah rajin terap menerap..HAHA ;P

Aku bakar dalam 15minit jer..ikut oven lah..memula mama Hannah berangan..hangus biskut Hannah sesi pertama..HAHAHA..adunan ni dapatlah dalam 9/10 keping biskut jer..kalau nak banyak ukuran bahan-bahan tu buat double yek..



Hannah suka sangat..sedap...

takde ambik gambar Hannah makan biskut..ni Hannah makan cekelat mama..haih

Okeylah..selamat mencuba... ;)

BYE!!!

8 comments:

AnneRaini said...

biskut tu bentuk apa tu?nmpk sikit je bhnnya. dpt byk mana?

SYAHIDA said...

tepung atta tu teoung ape yek?xpenah dr plak..al maklum sy xbrapa pandai bab bakery ni hehhe

SweetLikeWhat said...

k.anne : bentuk arnab..hihi..aah dapat dalam 9/10 keping jer k.anne..

syahida : try cari kat tesco dear..kedai biasa rasa susah jumpe..die biasa tepung orang buat capati.. ;)

~ NANA ~ said...

wahhh menarik! blh try ni nanti :)

Fifi Nadhrah said...

dulu ufairah kecil suke buat finger food.. skrg finger food da bertukar kepade coklat ibu.. huwaaa.. kene berkongsi!~

umma sharifah said...

cute ja makan coklat tu...comot :)...ALHAMDULILLAh lain kan perasaan bila anak suka & makan hasil tangan mak...amzar even my mum yg jaga dr pagi smp petang & sediakan makanan but if sha sediakan makanan dia akan kata mak buatla sedap...kembang & terharu ja

CikNaa said...

yeay! dpt gak jumpe hannah smlm.. oh soping mcm2 yer..jeles! haha..

MimahAjil said...

amboi sodap mamam cekelat mama ye...:)