Tuesday, 14 May 2013

Pertama Kali Jadi Petugas SPR...

Assalammualaikum...

Okey ni entri basi..hari mengundi pun dah lama berakhir..update jelah..dah ade dalam draft..kurang lah sikit habuk kat blog..pastu boleh share pengalaman dengan korang..kehkehkeh..

Parlimen dan Dun di Teluk Intan ni Majlis Perbandaran Teluk Intan yang handle..so diorang offer lah kat staf dan guru sekitar Teluk Intan ni..tak silap aku staf Hospital Teluk Intan pun dorang offer..masa aku apply nak jadi kerani ni, aku tak pregnant kan hannah lagi..lama gile kan..???sampai hannah dah umur 10 bulan baru lah mengundinye..kahkah..akak-akak opis aku ajak jomlah jadi kerani, aku pun join jelah..alah keje sehari ape ade hal..lepas tu ade gaji pulak..kehkehkeh..

So aku bertugas sebagai kerani pengundian dan kerani mengira undi..sebelum bertugas, 2 taklimat aku hadiri mengenai tugas-tugas yang akan kitorang buat nanti..ketua lagi banyak taklimat dan besar sangat tugasnye..sekolah aku jadi tempat pengundian dijalankan..hari jumaat 3 mei tu aku dan cikgu lain kemas kelas untuk jadikan saluran 1, 2 & 3..hari jumaat tu jugak dorang bagi baju, topi dengan tag nama..

Tibalah masa hari mengundi..cantik tarikh..5.5.2013..pagi-pagi aku bangun siapkan makanan Hannah dulu..papa Hannah yang jaga Hannah hari tuh..jadi tak ralat sangat nak tinggal Hannah hari minggu..haih..kesian kat Hannah..pukul 6 aku kejut die dah nak say bye2..hihi..aku menyusukan die jap..perkara wajib sebelum aku pergi keje tiap hari..supaya die tak rindu sangat kat omaknye ni ha..kehkeh..


alolo busyuk mama nih.. ;p


Pukul 6.30 pagi aku gerak..itu pun dah kira lambat..dari rumah aku ke tempat keje adalah dalam 40 minit..aku kena sampai pukul7 pagi kat tempat mengundi..tapi pagi-pagi tak banyak keta..sesuka hati aku lah tekan minyak..kehkehkeh..sepanjang perjalanan tu aku nampak sekolah-sekolah yang akan dijadikan tempat mengundi dah ade petugas-petugas tengah siap-siap kan bilik pengundian..eh rase semangat untuk berkhidmat membara-bara pulak bila kuar pepagi camtu..kahkahkahkah..motip sangat kan... ;p




rempit pepagi sorang2..


Aku selamat sampai sekolah tepat pukul 7.05 pagi..okey lambat 5 minit..sampai-sampai tolong ketua tampal-tampal, siapkan alatan..settle tu ketua suh bekpes dulu..SPR ade sediakan bekpes untuk kami..nasi lemak..tapi nasi mentah..erm biasalah kan masak banyak2..nasib aku ade bawak bekal..papa Hannah buatkan..ngeh-ngeh..ala sosej yang direbus..janganlah korang expect papa Hannah buatkan aku roti canai pagi tuh..kahkahkah..ni pun dah bersyukur..hahahaha..

Tepat pukul 8 pagi undi pun dijalankan..orang ramai kul7.30 dah beratur okey..macam-macam orang, macam-macam ragam, boleh tengok..ade yang buat kacau, ade yang merungut jari kena calit, ade yang mengamuk tetiba..ade sorang amoi datang..cea bergaya habislah.."eeh kuku ai cantik tau..habislah kuku ai..u calit jangan kena kuku boleh tak.."satu jer aku cakap "no choice" dan terus calit..geram pulak aku..gedikk sangat pulak..heh..bukan korang "pembangkang ke yang nak calit2 sangat nih???"

korang trylah jadi kerani pengundian..memang letih sesangat..sebab kite layan ramai orang kan..aku surrender nak jadi kerani undi dah 5 tahun lagi..hahahaha..aku nak jadi petunjuk arah jelah boleh??kahkahkah..

Ejen dari setiap parti, masa aku sampai dorang dah ade dah..aww pukul bape deme ni sampai..???saluran aku 2 ejen parti dap, 1 ejen jer dari bn..ejen dap aku taktau ape deme buat..asyik mengira jer..aku tengok ejen bn bawak sebatang pen dan sehelai kertas jer..bertenang jer aku tengok..mungkin orang lama..ejen dap memang tak berganjak..risau bebeno peti undi hilang..kahakahkah..mata deme memang tak lepas dari peti undi..duduk jer situ..pergi toilet pun berlari-lari..kahkahkahkah..

Pergi solat, makan kami boleh gilir-gilir..takde masalah bab2 tu semua..

Tepat pukul 5 petang, tutup pintu dan start kira..kira depan ejen ye kawan2..peti takde bawak keluar..memang depan mata ejen..kira satu2 dan sebut kuat2..setiap ejen catat bape kertas dah masuk dalam kotak..kira sepuluh2 dan satu ikat seratus..bagi tahu ejen jumlah dan dorang setuju..dah settle kira sign borang merah..tiga-tiga ejen sign menandakan setuju dengan jumlah yang dah kira..tiga2 ejen dapat salinan borang merah tuh..seal dan hantar ke pusat pengumpulan..ketua hantar..kerani semua balik..dekat dewan pengumpulan takde dah aktiviti kira2 ni..kami dah dibayar gaji untuk kira..bila masa kat dewan pengumpulan nak kira lagi???kami semua dah balik..kalau deme mengira lagi kat dewan, ape guna SPR bayar gaji kami??peti dan kertas undi dah tak penting..yang penting borang merah yang telah ditandatangan tadi..

Lepas hari mengundi aku tanya ketua aku, ade kira lagi ke kat dewan..mane dah nak kira2..uollsss pun sume dah balik..i ke nak kira sorang2..hahaha..

Dekat pukul7 jugak aku balik..tu baru dalam 400 kertas..yang beribu mungkin sampai kul9 pun ade..aku dalam ratus pun pukul7 settle kira..ni kan pulak beribu..logik la kan..dengan nak bincang pasal undi ragu, undi rosak lagi...

Ejen yang kalah ucap tahniah pada yang menang..kan bagus macam tuh..ini nak beramuk jer koje kome..bak kata orang perak..hahaha


Okey tu jelah pengalaman aku..kalau yang asyik pertikai pasal kerja kami ni, jadi kerani atau ketua undi 5 tahun lagi..boleh apply..dorang tak lantik orang khas..tanya sape yang handle kat satu kawasan tu dan isi borang..

Kami bekerja telus..sebab antara kami yang jadi petugas ade jer pembangkang..so celah mana nak menipu nye???


note : takde blackout kat tempat aku mengira undi..mungkin sebab pembangkang menang kawasan ni..takde lah blackout ye dakk.. ;p


PEACE YOO.. ^_______^

10 comments:

LisaLisut said...

kakaka i like! mulut yg bising kata undi tipu lah apa lah suh diorg jd petugas plakkkkk. bising je!

CikNaa said...

apsal hannah mencuka je tu???

SweetLikeWhat said...

lisa : kan???jadi la petugas..boleh pegang peti undi ketat2..kahkahkah..okey gelak lagi..

ciknaa : baru bangkit tido ciknaa..beselah mood ke laut.. ;)

Ibu Lala said...

berkhidmat utk negara...

With Julia said...

Wauuuu salah seorang mommy blogger berkhidmat utk negara tercinta....sgt bangga ok...great la mama hannah...bangga tau dpt kawan mcm mama hannah nih cayalah :)

Cik Eka said...

kita pun jadi petugas. tahun ni ajdi pemandu arah
huihhh penat gila !sunburn,sakit pinggang, sakit badan,. tolak wheelchair warga emas, ada lak longkang, angkat pulak kusi tu,

memang penat gila.

ni pengalaman kita

http://ekahafizy.blogspot.com/2013/05/sekitar-pru-13.html

mama hannah duduk teluk intan? kita pun ! hehehe

~ NANA ~ said...

wahhh mcm best lak pengalaman u ni..tp nk layan org ramai yg mcm2 ragam mmg penat kn ;)

Anonymous said...

Thanks for finally writing about > "Pertama Kali Jadi Petugas SPR..." < Liked it!

My homepage: massage therapy

adaNUR said...

salam.. dah dapat lum bayarannya? bila nak dapat ye... huhu

Anonymous said...

Pengalaman baru jugak bagi sy tp byaran x dpt lg..knapa lama sgt ek..