Friday, 25 October 2013

Bento~

Assalammualaikum

Salam Jumaat korang..kejap pulak rase dah jumaat kan..esok dah cuti..2hari cuti tu pun akan rase kejap sangat..emmm

Harini aku nak sembang pasal bento aka bekal..bento tu bahasa jepun..semua dah tau kot..aku nak jugak tulis..hehe..sejak Hannah dah boleh makan, memang aku masak makanan die bawak rumah opah..tapi takde lah deco-deco segala..sebab masa tu boleh makan bubur/oat jer kan..tapi tu hanya alasan..sebab liza berjaya buktikan anak tak makan pejal pun gigih buat bento..tahniah!aku kagum sangat..

Ok mula beli barang bento masa Hannah 10bulan kalau tak silap..aku ni kan pelupa sket..ala ade sekali jer aku buat bento masa tu nak bawak MIL keluar makan..lepas tu terkubur semangat tu aka hangat-hangat taik ayam..eh camne eh tau taik ayam hangat??dorang pegang meh???eee yerkkkk..

Sumber inspirasi ku berbento ni haruss la wawayussuf dan hanasoffelia..tiap-tiap hari kegigihan mereka aku tengok kat ig..dan makin hari semangat rajin tu datang..dah kenapa ayat aku skema sangat pulak nih..terima kasih banyaklah kat korang naikkan semangat aku..kehkeh..

Mula-mula aku pikir jugak, Hannah kecik lagi bukan tahu pun bento tu ape..tapi ku buang perasaan tu jauh-jauh..Hannah tau atau tak lain cerita..yang penting niat aku dan harap aura positif tu sampai pada Hannah..dan lagi rase terharu, opah Hannah akan tunjuk dulu pada Hannah bento tu sebelum bagi Hannah makan..

Bile aku berbento ni, lagi gigih aku cari macam-macam resepi nak pelbagaikan masakan tu supaya Hannah tak bosan..sebelum aku buat bento ni, bekal aku kat hannah tak habis-habis sup/tomyam..tu jer ulang-ulang..jadi dengan harapan Hannah selera lah makan bile aku buat bento ni..alhamdulillah selalu bile ambil Hannah balik kerja, bekal aku bagi tu selalu habis..ade jugak kekadang tak habis macam roti..banyak sangat kot..haha..

Bile buat bekal ni rase lagi puas anak makan dari air tangan kite sendiri..aku harap dengan air tangan aku, anak aku sayang lebih dan takkan lupa kat aku..mihmihmihmih..



first bento Hannah..homemade biskut dan nasi lembut+bilis sangai

bento Hannah harini..pasta goreng+ayam madu+grape+chipsmore

Harini bento Hannah simple jer..petang ni nak ke KL..

Oklah nanti sembang lagi..

Daaa..

9 comments:

Aeen said...

yeay...turun kl yeh...kalao ain x bersalin lagi..leh la jumpe esok yeh...:)

Haslinda Sadiken said...

mama anez..bleh buatkan utk mama SB..bekal pagi2..huhuhuh

Umi Qi said...

Cantik mama hannah buat bento, sure hannah sayang sgt2 kt mama dia touching tau baca....kesian Qi xd bento...sbb Umi Qi femalas...rajin datang dikau ke mari hahhaha

Hana Soffelia said...

Auuww malu plus terharu iolls... semoga kita sentiasa bersemangat sediakan bento untuk anak kita ye anis..

ameris said...

weiii kuatnya aura berbento nih. mcm nk berjangkit kat akak jer...

Mimy Hamid said...

kebetulan la entry sama...tak tiru tau hehe

♥ ROS ♥ said...

Nyum2... Tggu ros masuk umah bru...nak start buat..ekekekek

mrs kayrul said...

rajin betul anez....bila nak rajin macam nie...huhuhu

~ NANA ~ said...

jgn rajin sangat boleh tak? hahahaha