Tuesday, 21 April 2015

Aktiviti Anak-Beranak Petang Ahad

Assalammualaikum

Petang ahad haritu takde ke mana..kitorang anak beranak bakar ayam belakang rumah..gara-gara tengok mimi bakar ayam..sedap nampak nye..ajak lah asri..mujur laki rajin melayan..kikiki..

Aku takde sos untuk perap ayam tu..aku google je cari resepi..guna bahan-bahan asli gitu..resepi nye pun simple sangat..bahan-bahan pun semua ada..lengkuas, halia, serai, tomato, bawang besar, bawang putih, lada hitam, cili merah, garam, gula dan madu..madu tu aku pandai-pandai sendiri jer tambah..konon nak bagi efek ayam madu..kikiki..blend jer semua bahan tu..lumur dan perap..lagi lama perap lagi terangkat!...aku haritu kejap jer..start perap pukul 1 tengahari..bakar dalam kul2..kalau lagi lama lagi best gituuuu..

Pinjam mil aku punya tempat pemanggang..aku ada oven tapi macam tak best jer bakar dalam tu..bau asap arang buat lagi best tau aktiviti bakar ayam ni..haha..padahal asri lah kepenatan tunggu ayam masak..aku tolong tangkap gambar je... >____< 
bakar ayam cara macam ni terasa kat kampung gitu..teringat arwah atok tiap kali balik kampung mesti dia bakar ikan..sedapnyeeee.. 


garam, gula, madu jangan blend sekali..letak masa nak lumur kat ayam nanti..

ok siap dah blend




menguap tutup mulut la kakak

bising nak pakai topi..panas la apa lah..eee

tolong papa la konon nye tu..tolong tengok..

sedang di bakar..
Rasanye..?sedap tau! boleh tahan..kredit pada tuan punya resepi..aku lupa dah blog mana..hehe

Oklah nanti sembang lagi

BAI

7 comments:

e k i n ♥ y u s r i said...

bos kecik ngah pantau pekerja ea?
hehehehe

aTieYusof Family said...

wahh.. nampak sedap ayam panggang tu.. hehe.. rajin bos kecik tu memerhati..:)

Aeen said...

ohoohoii..sedapnye anez...walaupun baru lpas mkn..terliur jgk tgk ayam panggang anez ni..hehe..

Liyana said...

wah sedapnye... boleh try nanti.. tp letak dlm pemanggang ajaib sajo. ai iz femalas nak kemas haha

CikNaa said...

very the mat saleh hannah tu eh..hahaha..aktiviti gini best dah walaupun blkg umah je..

Fifi Nadhrah said...

wah.. seronok dan sedap.. seronok beraktiviti.. pakej kenyang dapat makan..

mrs kayrul said...

rajinnya membako neZ