Thursday, 2 April 2015

Kejayaan Potty Train Hannah~

Assalammualaikum

Hannah dah tak pakai diapers nak masuk 3 bulan kot?eh mak pun lupa..haha..lebih kurang lah tuh..alhamdulillah banyak sangat jimatnya..masa aku cuti 3 bulan haritu aku ada potty train hannah..tapi tak berjaya coz mak tak sabar..HAHA..yelah dah kencing baru cakap..kena dua kali aku pun pakai balik diapers..HAHA

Lepas baca tips dari ctmah, sabtu ahad minggu tu aku cuba potty train hannah..hari first tu memang dia dah siap kencing baru cakap..kerja kami laki bini haritu mop lantai jer..carpet semua dah gulung siap-siap..asri haritu banyak zikir kat aku sabar syg..sabar..kita cuba lagi esok..kah!malam tu kami pakai kan jugak dia cloth diaper..

Hari kedua pun sama..dah kencing baru cakap..asri kata takpe tunggu sikit lagi..last-last nak dekat petang tu, hannah lari datang kat aku cakap mama hannah nak kencing!oh masa tu cepat-cepat bawak dia pergi toilet dan memang dia kencing..Allah syukur sangat dah berjaya..

Tips nye pertama sekali SABAR..SABAR..SABAR..ha tiga kali aku taip..HAHA!masa buat potty train ni jangan sesekali marah-marah anak bila dia kencing tu..jangan pukul/cubit..takut nanti dia fedup lepas tu dia mintak balik pakai diapers..ha naya jer..kikiki

Kedua, janji lah pape yang dia suka..masa aku train hannah ni, dia tengah obses frozen..jadi aku janji lah dengan dia kalau kencing kat toilet mama beli kan spender frozen banyak-banyak..dia dengar tu pun excited dah..haha

Hari first tu, memang 5 minit sekali aku tanya nak kencing tak..naik lenguh mulut duk ulang benda sama..lepas dah berjaya tu pun kena selalu tanya sebab budak ni kadang dia malas nak kencing bila tengah sibuk main..yela bayangkan selama ni senang jer kencing jer dalam diapers kan..sebelum nak mula tu dalam seminggu aku selalu cakap kat hannah, lepas ni kencing kat toilet ye..tiap kali aku cakap camtu dia cakap lah 'baik mama' eee geram jer..sebijik upin ipin punya ayat.. >.<

Bila malam, sebelum tido bawak dia pergi kencing dulu..alhamdulillah hannah lepas dah berjaya tu, malam pun dia bangun cakap nak kencing..aku pakaikan jugak dia cloth diaper tu takut terkencing kan, tapi dia memang tak kencing pun..

Sekarang memang hannah 100% free diapers dan cloth diaper siang dan malam..kalau anak korang dah pandai cakap tu kan better ajar cepat..sebab aku rasa menyesal tak buat awal sebab takut hannah takleh buat..jangan underestimate anak..insyaAllah anak-anak kita boleh buat..

Ok yang tengah potty train anak tu good luck ok..insyaAllah SABAR itu pasti ada manisnya..InsyaAllah!


tq kakak..mama sayang kamu sangat-sangat!

Ok lah nanti sembang lagi..

BAI!

5 comments:

YieN said...

huhu! takuttt.. takuttt hilang kesabaran :P

Liyana said...

waa hannah dah free diapers. bestnya.. faiq belom lagi.. mak nye x sabo hahaa

achiek anis said...

daku dh try byk kali tp tetap tak berjaya sebabny dia sendiri g amek pampers n pakai...adeh la anak....haha

Aeen said...

wahh..syoknya dah berjaya without pampers...tahniah...

mrs kayrul said...

hebat la hannah...anak kayrul pampers dah berjaya cumanya klu nak buang air besar je still nak pakai pampers lagi..huhuhu