Wednesday, 22 April 2015

Marah

Assalammualaikum

Pagi-pagi masa drive nak pergi kerja aku selalu buka radio IKIM pukul 730..motivasi pagi dia best sangat..macam-macam ustaz ada..tak lah bosan kan orang yang sama..ustaz yang bagi motivasi memang terbaik ceramah dia..terkesan sangat di hati..cewahhh

Pagi tadi ustaz cerita pasal marah..tak ingat pulak ustaz apa..harus lah terasa sejak ada anak ni asyik nak marah jer..asyik nak jadi tarzan..aku kadang-kadang memang cuba kawal sehabis boleh, tapi entah lah..bebudak ni ada je tau buat mama jadi kingkong haha

Anak-anak tengah aktif biasalah kan..aktif tanda sihat..patutnya aku yang kawal marah..ustaz tu cerita ada sahabat nabi mintak nasihat dari rasululallah..tiga kali sahabat tanya, tiga kali juga nabi sebut jangan marah, jangan marah, jangan marah..betapa nabi tekan kan pasal marah ni..betapa penting nya sifat sabar tu dalam setiap diri manusia..

Marah tu dari syaitan..syaitan tu dari api, maka ambil lah wuduk jika marah..ustaz jelas kan lagi kalau marah tu cepat-cepat duduk..sebab kalau berdiri menambahkan lagi marah tu..sifat syaitan kan mendabik dada, ego..jadi rendahkan diri..kalau masih marah, berbaringlah..jarang kan orang nak marah dalam keadaan baring..

Ustaz tu olah lagi, kedudukan yang tinggi di sisi Allah, antaranya tidak marah orang yang menyakiti kamu..subhanallah..ni kadang-kadang orang hon kita pun dah nak marah kan..




Oklah moga ada manfaat nya pada korang..

Nanti sembang lagi

BAI

6 comments:

Allene typicalmommy said...

btul tu awanis... kadang marah anak macam orang tak btul pun ye. budak mana tahu pape kan

Ann Ishak said...

thanks for sharing info :)

Fifi Nadhrah said...

Allah hu akbar.. susahnya nak kawal marah.. boleh lupa diri kot.. moga saye dapat jadi insan yang penyabar..

AnneRaini said...

tulah aniz..sejak2 jadi mak ni, selalu marah2 sbb geram lagi2 anak akak lelaki.. hadoiii.

Fifi Nadhrah said...

salam pagi jumaat

mrs kayrul said...

kekadang marah sgt..senyap je tenangkan diri jap..klu x hilang gak maeah tue cepat2 ambik wuduk