Thursday, 2 July 2015

Roti Jala Kuah Durian

Assalammualaikum

Alhamdulillah dah 15 ramadhan harini..semalam mak mertua aku bagi kuah durian..pastu asri request lah roti jala..dah lama tak makan katanya..



Sebagai isteri yang solehah terpaksa la aku merajinkan diri...hahaha choiii..solehah la sangat..semalam pun balik awal, dapat lah menjala..kalau tak, takde makna ini semua..kikikikki



Meh nak share resepi..senang gila nak membuat nye..resepi aku ni cukup lah untuk dua orang makan..kalau korang nak buat lebih tambah jer kuantiti bahan-bahan tu..




aku tengok balik gambar ni teringat kuah durian ada lagi dalam peti... >____<

Bahan-bahan



- 2 cawan tepung gandum

- 2 cawan air/santan/fresh milk (aku buat semalam 1 cawan air 1 cawan       santan)
- 1 1/2 sudu makan mentega (cairkan)
- secubit garam
- perwarna kuning kalau takde letak serbuk kunyit sikit..aku guna serbuk kunyit je


Cara-cara



- Blend semua bahan..nak kacau dengan tangan pun boleh tapi takut jadi berketul-ketul..bila berketul nanti sumbat dekat lubang acuan tu..dah terganggu aktiviti menjala..kang mood ke laut lansung hasil tak cantik..kikikiki



- kalau takde acuan korang ambik botol mineral tu tebuk dekat penutup tu..bahagian bawah botol pulak potong untuk masukan adunan..



- pakai non sticks pan..jangan letak minyak..terus jer tebar atas pans adunan tu..dah masak atas angkat dan gulung..



Kuah durian takde resepi pasalnya mak aku yang buat..nanti aku buat baru aku bagi resepi tau..wakakaka



Oklah nanti sembang lagi..selamat menjala!



BAI!

3 comments:

Liyana said...

lawak la anez nih hehe

daku x pnh lg menjala. takut kelaut pulak jala itew bahaha

AnneRaini said...

akak xbape suka roti jala mkn dgn kuah durian. lg suka mkn dgn kari.

Hana Soffelia said...

1st time nis aku tgk kuah durian tu, pastu mkn dengan roti jala gitu je eh.

Seumur hidup aku tak pernah buat roti jala. Hebat lah mu.