Wednesday, 21 October 2015

Resepi Apam Susu Mudah

Assalammualaikum

Harini aku nak share resepi apam belang mudah ni..copy paste dari facebook resepi sheila rusly..aku tengok semua orang buat jadi je kan..memang senang sangat pun..sedap pulak tuh..tak payah pakai mixer pun..pakai jer blender..kembang elok tau uolsss


ni bahan-bahan nye..tapi kan tepung tu aku pakai la tepung gamdum faiza tu..dia macam pekat sikit jadi nye..aku rasa pakai tepung gandum blue key tu ok kot..bila pekat susah tau bila nak buat belang-belang tu..carca merba belang aku tu tau haha

Bahan-bahan

1. 4 biji telur
2. 1 sudu teh esen vanilla
3. 1 sudu besar ovalatte
4. 1 cawan gula pasir
5. 4 sudu besar susu pekat
6. 2 cawan tepung gandum
7. pewarna

Cara-cara

1. Nombor 1 sampai 5 blend sampai halus dan kembang
2. Dah kembang masukan tepung dan gaul sebati
3. Bahagikan kepada  beberapa bahagian dan warnakan
4. Loyang oleskan dengan majerin sikit
5. Masukan adunan dalam loyang selang seli dan kukus dalam 45 minit


 siap untuk di blend

 blend sampai kembang..bila gaul gebu je dan takde rasa gula dah bawah-bawah blender tu

 masukan tepung dan gaul kan

 gaul sampai sebati..tengok pekat sikit kan adunannye

 pembantu mama..masak sambil belajar pasal warna..hehe

 budak hadeen pun tolong jugak..tolong kacau..bising betul dia bawah meja..bagi naik atas kerusi kacau pulak..begitu lah dilema seorang mak -____-

 tengok tak cantik belang aku..belasah jelah eh..hahaha

 aku baca komen kat page tu balut penutup dengan aluminum foil supaya apam tak berlubang-lubang..tapi aku punya jadi jugak berlubang-lubang..aku rasa balut dengan towel lagi ok kot..sebab aluminium tu aku balut bertindih jadi masuk jugak air wap tu kot

 taraaa siap dah...maaf kan la tak bape nak lawa tu hahaha

panas-panas potong, hancur apam aku tambah pulak pisau aku tak tajam..haih banyak nau penyebab nye aku ni bahahah

 gebu jugak uolssss

hadeen suka sangat..dia boleh habiskan sepinggan uolss..hahaha

Oklah korang selamat mencuba eh

Nanti sembang lain

BAI!

8 comments:

Erna Nordiana Zamri said...

Eh senang la anez. Nk try la buat

safurara said...

weh seyes aku teringin nk buat! weh ko balut penutup tu sbb xnk bg wap jatuh atas kuih eh?

PinKy MoMMa said...

nampak senang sgt ni tapi pengukus tak de nez hukhuk..kesian akk..pengukus pun tak de hahahaha..

ameris said...

Berapa minggu dh dok delay nak buat apam. Bahan semua dh ada, terus teruja rasa nak buat mlm jugak laa...

Aeen said...

waaa sedapnye tgk hadeen makan...betul2 sedap tu....heheh

umie shahidah said...

Yeayyy..senang je kan. Blender je smua... eh...eh aku kukus xtutup pki kain pun... Hokeyyy jekkk.. Api slow.. Esok aku nk.wat lg...hihi

Alin Marlini said...

nmpak mudah dan sedappp

Liyana said...

Daku geram tgk dak hadeen tu yg nampak gebus angat haha. Ovalette tu mende? Mcm x pnh guna hee